Iklan

assalamualaikum... buat para tetamu ya... mungkin ada ada yg ingin mengiklankan blog masing2 atau ad yang ingin saya bantu akan busnessnya... jadi saya sediakan ruangan ini untuk kalian bisa memanfaatkannya.. jadi untuk sebarang pengiklanan boleh diajukan di emel ini han_nafi1992@yahoo.com .
iluvislam
Portal BALADI

Followers

"aku yg sdg belajar mengenal 'kesempurnaan' dalam solat..."

ayah aku selalu cakap... " kesempurnaan solat adalah solat berjemaah yg dilakukan pada waktunya, disertakan niat yg ikhlas dan hati yg khusyuk disamping menjaga tertib dan rukun solat... "

kita selalu dgr pesanan imam sebelum solat :

sehingga hari ini aku tertanya2 ???
(gambar contoh)
apakah sperti ini yg dikatakan "lurus dan rapatkan saf..."


(gambar contoh)
dan seperti inikah yg difahami bangsa melayu ttg kalimah "lurus dan rapatkan saf?"


(gambar contoh)
dan adakah "lurus dan rapatkan saf" mempunyai jarak seinci mahupun sejengkal atau sehasta??


aku bukannya pandai, ak bukannya berilmu, ak bukannya para ilmuwan, aku bukannya ustaz, aku tidak setaraf dengan imam2 masjid dan bilal serta ahli ajk masjid. mereka orang berilmu dan mereka lbey hebat... sebab itu aku masih keliru dan tertanya2...


"aku harap para pengunjung dapat meluangkan masa untuk menonton video ini...dan tontonla dahulu baru baca isi2 dibawah"




perhati gmbr dibawah
(bahu dengan bahu. tumit dengan tumit.)

aku bukannya para ilmuwan. namun setiap orang mahukan benda yg dimiliki adalah yg plg sempurna...contoh : kita ingin membina sebuah rumah untuk tinggal di dalamnya. "adakah kita mahukan rumah tersebut mempunyai tiang2 yang kukuh disertakan simen, konkrit bagai dan dijamin akan kekal teguhnya sehingga kiamat ataupun kita mahukan rumah yg mempunyai tiang2 yg reput yg hanya bley digunakan tuk 2 3 hari...???"

begitu juga dengan solat kita. kita mahukan segalanya terbaik, jd lakukan yg terbaik untuk mendapatkannya....



jadi untuk mentarbiyah diri,keluarga dan masyarakat utamakan solat (secare berjemaah ditambah amalan2 sunat) dsamping bacaan quran serta memahaminya. dan Jagalah "kesempurnaan" dalam melakukan ibadah. InsyaAllah.


try lawat blog2 di bawah ni. maybe lg tepat, padat, dan lengkap... btw sebaik2 ilmu adalah ilmu yg berguru...so tanye yg lbey pakar. mohon maaf atas segala kekhilafan. yg baek dr Allah yg xbaek dtg dr kelemahn diri ak yg serba kekurangn ilmu. (wallahualam)


http://qasolatjemaah.blogspot.com/2009/01/kepentingan-melurusrapatkan-saff.html (yg ni bnyk dalil2 kpntgn meluruskan dan merapatkan saf)

No comments:

Post a Comment

Mafhum

Sabda Rasulullah s.a.w. dari Anas r.a. maksudnya: “Dari keimanan itu terpancarnya hal-hal kebaikan” (Riwayat Bukhari)

__________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Aku belum pernahmelihat sesuatu permandangan yang lebih mengerikan dan lebih menakutkan daripada pemandangan alam kubur“ (Riwayat Tarmizi)

__________________

Dari Abdullah Ibnu Mas’ud r.a Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Baragsiapa yang bertakziah kepada orang yang tertimpa musibah, maka ia mendapat pahala seperti yang diperolehinya“ (Riwayat Tarmizi, Ibnu Majah & Hakim)

___________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Sesungguhnya Allah menerima taubat seseorang hamba sebelum nyawanya sampai di kerongkong” (Riwayat Tarmizi, Ahmad & Hakim)

___________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Orang yang paling ku utamakan kelak di hari kiamat ialah orang yang paling banyak berselawat kepadaku” (Riwayat Tarmizi & Ibnu Hibban)

_______________________

Dari Abdullah bin Amru Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Sesungguhnya Allah membenci mereka yang berlagak fasih dalam berkata-kata, yang mempermainkan lidahnya bagaikan lembu memainkan lidah“ (Riwayat Abu Daud & Tarmizi)

________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Orang yang paling berbahagia di hari kiamat kelak kerana mendapat syafaatku ialah orang yang mengucapkan kalimah Laa ilaaha illallah dengan ikhlas dari lubuk hatinya atau dari dalam jiwanya”(Riwayat Bukhari)

____________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Cinta terhadap dunia adalah sumber segala dosa” (Petikan kitab Imam Ghazali)

_________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Barangsiapa yang semakin bertambahilmunya tetapi tidak bertambah hidayahnya, maka dia semakin jauh dari Allah“ (Petikan Kitab Imam Ghazali)

_________________________

Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Dengki (hasad) itu dapat merosakkan segala kebaikan sebagaimana api dapat menghanguskan kayu-kayan“ (Petikan kitab Imam Ghazali)

_____________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Yang paling beratmenerima seksaan di hari kiamat ialah orang alim yang ilmunya tiada bermanfaat“ (Petikan Kitab Imam Ghazali)

____________________________

Sabda Rasulullah s.a.w. dari Umar r.a. maksudnya: “Semua amal perbuatan itu adalah berpunca dari niat dan bagi setiap orang itu adalah menurut apa yang diniatkan” (Riwayat Bukhari)

___________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda, maksudnya: “Orang yangmemulakan memberi salam adalah terlepas dari sifat sombong dan takabbur“ (Riwayat Al-Baihaqi & Al-Khatib)

___________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Seseorang di antara kamu pasti diperkenankan (doanya) selagi dia tidak terburu-buru dengan mengatakan “Aku telah berdoa tetapi belum juga dimakbulkan”

(Riwayat Arba’ah)