Iklan

assalamualaikum... buat para tetamu ya... mungkin ada ada yg ingin mengiklankan blog masing2 atau ad yang ingin saya bantu akan busnessnya... jadi saya sediakan ruangan ini untuk kalian bisa memanfaatkannya.. jadi untuk sebarang pengiklanan boleh diajukan di emel ini han_nafi1992@yahoo.com .
iluvislam
Portal BALADI
There was an error in this gadget

Followers



abah selalu pesan : orang yang cerdik bukanlah orang yang sekadar lulus dalam peperiksaan hatta tahap phd, master bagai... tetapi orang yg cerdik adalah orang yang sentiasa mengingati mati dan sering mempersiapkan bekalan untuk hari akhirat.... jangan di heran profesor/doctor/engineer dan sebagainya jika mereka hanya mengejarkan dunia tanpa mementingkan akhirat... ingat pesan abah ni : dunia ibaratkan lalang dan akhirat adalah padi... jika disemai padi lalang pasti tumbuh... jika disemai lalang harapkan padi, padi makan pagar... haha. saja melawak... secara logiknya padi tidak akan muncul... kesimpulannya... jika kita mencari dunia akhirat pasti tergadai namun jika kita mengejar akhirat pasti dunia yang akan mendahuluinya.....

Allah tidak pernah menzolimi hambanya bahkan hambanya yang menzolimi diri mereka sendiri... aku suka ayat ni : biasalah orang salah mana nak mengaku... kata2 yang sering dilemparkan oleh rakanku fidaey... itu yang terjadi pada manusia hari ini... sering menyalahkan Tuhan... Allah tak adil la, Allah tak sayang aku la, dan sebagainya... padahal itu adalah satu alasan untuk mereka keluar dari Islam atau untuk bebas dari hukum-hukum yang ditetapkan oleh islam.....sedangkan mereka tahu setiap yang disyariatkan oleh islam secara zahir dan batin ada kebaikan dan hikmahnya. cuma mereka kalah dengan nafsu dan hasutan syaitan. (termasuk orang yang menulis ni)

namun setiap manusia tidak lari dari berbuat dosa dan kesalahan... kalau ada tu memang hebat... that why Allah sentiasa suruh hambaNya memohon keampunan dan muhasabah diri mereka agar tidak melakukan kesilapan yang sama dan menjadi yang lebih baik... itu menunjukkan Allah itu maha Adil... Allah tidak akan membebankan atau lebih tepat memberi ujian pada hambanya mengikut kemampuan masing-masing... dan setiap ujian yang kita lepas akan menaikkan lagi darjat kita... ala macam main 'game'... cuma penamat kita adalah di alam akhirat... samada kita "winner" atau "loser..."

mungkin kita selalu jumpa orang yang lemah semangat. maksud aku senang putus asa dan mudah kecewa dan payah untuk bangkit semula... ataupun orang tu cuba bangun tapi tiada dorongan. agak kesian. tapi tu lah setiap orang berbeza samaada dari segi ujian yang diterima, cara mereka menyelesaikan, cara mereka berfikir dan sebagainya... tapi kita sering lupa islam sering menggalakkan kita untuk 'husnul dzon'. melayunya bersangka baik... dari perkataan ni aku mentafsirkan pakai kepala akal aku yang agak jahil ni adalah "positive thinking"... tak ramai manusia hari ini mempunyai fikiran yang terbuka malah disempit-sempitkan lagi. (termasuk hanafi khan) ... thats why manusia hari ini sering huru hara. ni tak betul lah itu tak betul lah... habis tak tahu apa yang betul... jadi setiap perkara yang berlaku hendaklah diselesaikan secara postif. lapangkan dada luaskan fikiran dan paling tepat tepuk dada tanya iman...

so kesimpulan kat sini jadilah orang yang cerdik dan bijak dan genius... gunakan akal dan hati yang tenang sebelum memulakan sesuatu... jangan duk ikutkan nafsu dan dan jiwa ammarah...dan sentiasalah bersangka baik dengan orang. namun inilah yang sentiasa di alpakan oleh diri ini... jadi aku mohon maaf bagi sesiapa yang pernah terasa dengan kata-kata serta perbuatan aku.

(aku tak tahu apa maksud khan. mula aku ingat "khianat" coz aku ambil terjemahan hadis yang menceritakan tenteng sifat2 munafik... "iza u'tumina khona" tapi bila aku cek mr google maksud khan adalah king. wallahualam. fuh kalau di terjemah mengikut negatif (hanafi pengkhianat) tapi macam aku cakap tadi... think positif... haha... (KING HANAFI). better :)



aku amik hadis ni dr wall post gemersik : Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: ”Orang pintar ialah sesiapa yang memuliakan dirinya serta membuat persediaan untuk kehidupan selepas mati, sementara orang bodoh ialah sesiapa yang membiarkan dirinya mengikut hawa nafsu serta mengharapkan cita-citanya dikabulkan oleh Allah.” Riwayat Attirmidzi

No comments:

Post a Comment

Mafhum

Sabda Rasulullah s.a.w. dari Anas r.a. maksudnya: “Dari keimanan itu terpancarnya hal-hal kebaikan” (Riwayat Bukhari)

__________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Aku belum pernahmelihat sesuatu permandangan yang lebih mengerikan dan lebih menakutkan daripada pemandangan alam kubur“ (Riwayat Tarmizi)

__________________

Dari Abdullah Ibnu Mas’ud r.a Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Baragsiapa yang bertakziah kepada orang yang tertimpa musibah, maka ia mendapat pahala seperti yang diperolehinya“ (Riwayat Tarmizi, Ibnu Majah & Hakim)

___________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Sesungguhnya Allah menerima taubat seseorang hamba sebelum nyawanya sampai di kerongkong” (Riwayat Tarmizi, Ahmad & Hakim)

___________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Orang yang paling ku utamakan kelak di hari kiamat ialah orang yang paling banyak berselawat kepadaku” (Riwayat Tarmizi & Ibnu Hibban)

_______________________

Dari Abdullah bin Amru Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Sesungguhnya Allah membenci mereka yang berlagak fasih dalam berkata-kata, yang mempermainkan lidahnya bagaikan lembu memainkan lidah“ (Riwayat Abu Daud & Tarmizi)

________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Orang yang paling berbahagia di hari kiamat kelak kerana mendapat syafaatku ialah orang yang mengucapkan kalimah Laa ilaaha illallah dengan ikhlas dari lubuk hatinya atau dari dalam jiwanya”(Riwayat Bukhari)

____________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Cinta terhadap dunia adalah sumber segala dosa” (Petikan kitab Imam Ghazali)

_________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Barangsiapa yang semakin bertambahilmunya tetapi tidak bertambah hidayahnya, maka dia semakin jauh dari Allah“ (Petikan Kitab Imam Ghazali)

_________________________

Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Dengki (hasad) itu dapat merosakkan segala kebaikan sebagaimana api dapat menghanguskan kayu-kayan“ (Petikan kitab Imam Ghazali)

_____________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Yang paling beratmenerima seksaan di hari kiamat ialah orang alim yang ilmunya tiada bermanfaat“ (Petikan Kitab Imam Ghazali)

____________________________

Sabda Rasulullah s.a.w. dari Umar r.a. maksudnya: “Semua amal perbuatan itu adalah berpunca dari niat dan bagi setiap orang itu adalah menurut apa yang diniatkan” (Riwayat Bukhari)

___________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda, maksudnya: “Orang yangmemulakan memberi salam adalah terlepas dari sifat sombong dan takabbur“ (Riwayat Al-Baihaqi & Al-Khatib)

___________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Seseorang di antara kamu pasti diperkenankan (doanya) selagi dia tidak terburu-buru dengan mengatakan “Aku telah berdoa tetapi belum juga dimakbulkan”

(Riwayat Arba’ah)