Iklan

assalamualaikum... buat para tetamu ya... mungkin ada ada yg ingin mengiklankan blog masing2 atau ad yang ingin saya bantu akan busnessnya... jadi saya sediakan ruangan ini untuk kalian bisa memanfaatkannya.. jadi untuk sebarang pengiklanan boleh diajukan di emel ini han_nafi1992@yahoo.com .
iluvislam
Portal BALADI
There was an error in this gadget

Followers

Tahun baru ISLAM
1 muharam 1432 = 7 DEC 2010

بسم الله الرحمن الرحيم..




firstly, selawat dan salam buat baginda sallallahualaihiwasalam dan juga para ahli bait serta sahabat2 baginda...


secondly marilah kita sama2 menghadiahkan untuk rasulullah sallahualaihiwasalam sebuah "alfatihah" atas jasa dan pengorbanan beliau untuk islam terhadap umat2nya......


n thirdly ak ingin ngucapkan salam ma'al hijrah wat pengunjung2 yg dihormati... assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...selamat tahun baru islam!

seperti yang kita tahu bermulanya hari pertama dalam takwim islam adalah dikira dari titik penghijrahan umat2 islam atau para sahabat dari kota mekah ke kota madinah atas perintah rasulullah sallahualaihiwasalam untuk mengembangkan dan mengukuhkan agama Islam di kota madinah,,,,kalau dgr tentang sejarah penghijrahan ni bnyk benda2 mahmudah yg bley kita dapati.. nak lbey lanjut cari dkat blog2 yg menulis akannya. xbes la kn cerita bnde same... btw kalau xsilap aku takwim ni dikuatkuasakan oleh saidina umar radiallahuanhu pd zamannya...(klu salah tolong betulkan)...

selalu kalau sebut je tahun baru setiap orang ataupun sebahagian orang akan memasangkan niat atau azam baru. tp umat islam hari ini tidak ramai mengendahkan tahun baru islam malah "dipuja2" tahun baru masihi... ada 2 yg xambil berat langsung ttg tarikh islam. Btol x? bler tanye "ari ni bpe aribulan?" "7 december 2010"... "bulan islam?" "ntah..."tahun bpe ye skrg?" " xtahulah...xpernah tahu n ambil tahu"... masyaAllah... hebat umat islam zaman sekarang..

antara amalan sunatnya ialah puasa di hari terakhir tahun itu disertakan puasa hari pertama di tahun berikutnya .... disamping membaca doa akhir dan awal tahun,,,


Doa akhir thun...


doa awal tahun...





akulah org yg xambil tahu ttg tarikh islam...tp same je kot tarikh masihi pun..ak mmg xsuke amik tahu pasal tarikh ("hari ni")...hatta ("hari ni") hari ape pun ak xthu....kecuali kalau ada org bgtau atau reminder fon atau ak terpandang tarikh di blog ni....itulah care aku mengharungi kehidupan.tp alhamdulillah Allah memberi aku satu bnde baru(nikmat) dalam tahun baru ni...pada mulenye ak mmg xde mood duk umah lepas hntar member2 my bro ke stesen ktm n terminal 1...jd xtentu arah. resah dan gelisah. tetibe lak nk memberontak.lepas bpe minit 2 terdengar plak azan.terase plak dah lame aku xsinggah masjid. waktu 2 hati aku tergerak nk ke masjid...lepas solat asar imam memberitahu agar hadir ke masjid awal 10 minit untuk membaca doa akhir tahun. time 2 ak tsentak. aik da hbs da zulhijjah?punyela teruk aku ni.dan dgn semangat yg berkobar2 balik je umah, aku terus mandi, siap2 dan terus pergi masjid balik..dan inilah kali pertama ak dapat doa akhir dan awal tahun.. subhanallah.alhamdulillah,lailahaillallah.allahuakbar.

lepas doa awal tahun masjid ade wat tazkirah yg dibimbing imam 1. dan itulah kali pertama aku mendengar imam 2 tazkirah selama aku berkunjung ke masjid 2... bley tahanla penjelasan die cme xbpe jelas suarenye. . cme ak teringat beberape perkara yg ditekankan.

4 jenis org yg mendapat kecelakaaan dr Allah..

1. org yg melupakan dosa2 lamenye terus dr die mule baligh sehingga hari ini tanpa memohon ampun dan bertaubat,

2. org yg merasakan segala amalannya diterima Allah sedangkan Allah tidak "pasti" untuk menerimanya.

3. org yg membanding-bandingkan amalannya dgn org laen

4. aku terlepas...(xdgr.) careless. carilah.

Dan selame ak blaja stam ak hanye tahu 3 jenis nafsu.( amarah bissu', lawwamah, mutmainnah. )tp dalam tazkirah ni ak mengenai lagi 4.ia terbahagi pd 2 bahagian.yg baik n yg buruk,yg baik ada 4 dan yg buruk ada 3.

baik (ranking ahli syurga)

1. nafsu mutmainnah

2. nafsu raudiah

3.nafsu kamaliah

4. nafsu mardiyah

buruk (msh ranking ahli neraka)

1. nafsu amarah bissu'

2. nafsu lawwamah

3. nafsu marhamah

kalau nak thu lbey lanjut ttg maksud nafsu2 ni layari laman web : http://wana93.wordpress.com/2009/08/31/jenis-jenis-nafsu/ dan ini http://irdy74.multiply.com/recipes/item/7

dan alhamdulillah malam maal hijrah ni para jemaah di masjid qariah sikamat agak ramai walaupun x standing org yg pergi ke mane2 dataran untuk menyambut tahun baru masihi. "jika hari ini adalah hari manusia nmpak hikmahMu serta kebesaranMu ya Allah jadikanlah hari2 lain seperti hari ini..." ni lah doa ak setiap hari khamis kerana hari khamislah org ramai dtg ke masjid untuk bacaan yasin. doa inilah ak bace setiap kali tarawikh kerana IANYA LEBIH BESAR DARI MENUNAIKAN SOLAT YANG WAJIB SECARA BERJEMAAH. dan doa ini aku baca pd maal hijrah kali ni.....semoga dikabulkan.

asar td lepas taklim bersama2 geng tabligh . seorang pak cik berkata (membuat laporan):

malam tadi para syaitan menangis2...

dan 2 sbb syaitan2 itu menangis.

1. dia menangis kerana setahun dia cuba menyesatkan anak cucu adam tp pd hari ini mereka dapat memohon keampunan serta taubat kepada Allah

2. para syaitan menangis kerana hari ini anak cucu adam berdoa agar dilindungi dr gangguannya untuk tahun baru ini...

masyaAllah...

(ni la kelebihan maal hijrah dan jgn lah beri syaitan gembira semula untuk awal tahun masihi. nauzubillah min zalik...)

قال الله تعالى : "وَمَن يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللّهِ يَجِدْ فِي الأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً وَمَن يَخْرُجْ مِن بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللّهِ وَكَانَ اللّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا

(100) سورة النساء

dan barang sape yg berhijrah (ke arah kebaikan) pada jalan Allah nescaye ia akan dapat di bumi ini perlindungan yg luas(tmpt berhijrah) dan (rezeki) yg bnyk... dan barangsiapa yang keluar dari rumahnya berhijrah kerana Allah dan Rasulnya kemudian maut mendatanginya (seblum smpai ke tmpt yg dituju) sesungguhnya Allah telah menetapkan ganjaran/pahala baginya (disisi Allah). dan Allah maha pengampun dan maha penyayang...

berhiburlah dengan nasyid ni...

semoga kita mampu mengubah diri kita menjadi lbey baek dan terbaik... “Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” QS 13:11 . dan harapan agar apa yang korg azamkan dapat dilaksanakan dan tercapai.

semoga perjalanan hidup kita sentiasa dirahmati Allah... insyaAllahurobbul alamin.

"jika kita mencari Allah dengan cara berjalan nescaya, Allah akan datang pada kita secara berlari"

wallahualam

No comments:

Post a Comment

Mafhum

Sabda Rasulullah s.a.w. dari Anas r.a. maksudnya: “Dari keimanan itu terpancarnya hal-hal kebaikan” (Riwayat Bukhari)

__________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Aku belum pernahmelihat sesuatu permandangan yang lebih mengerikan dan lebih menakutkan daripada pemandangan alam kubur“ (Riwayat Tarmizi)

__________________

Dari Abdullah Ibnu Mas’ud r.a Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Baragsiapa yang bertakziah kepada orang yang tertimpa musibah, maka ia mendapat pahala seperti yang diperolehinya“ (Riwayat Tarmizi, Ibnu Majah & Hakim)

___________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Sesungguhnya Allah menerima taubat seseorang hamba sebelum nyawanya sampai di kerongkong” (Riwayat Tarmizi, Ahmad & Hakim)

___________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Orang yang paling ku utamakan kelak di hari kiamat ialah orang yang paling banyak berselawat kepadaku” (Riwayat Tarmizi & Ibnu Hibban)

_______________________

Dari Abdullah bin Amru Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Sesungguhnya Allah membenci mereka yang berlagak fasih dalam berkata-kata, yang mempermainkan lidahnya bagaikan lembu memainkan lidah“ (Riwayat Abu Daud & Tarmizi)

________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Orang yang paling berbahagia di hari kiamat kelak kerana mendapat syafaatku ialah orang yang mengucapkan kalimah Laa ilaaha illallah dengan ikhlas dari lubuk hatinya atau dari dalam jiwanya”(Riwayat Bukhari)

____________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Cinta terhadap dunia adalah sumber segala dosa” (Petikan kitab Imam Ghazali)

_________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Barangsiapa yang semakin bertambahilmunya tetapi tidak bertambah hidayahnya, maka dia semakin jauh dari Allah“ (Petikan Kitab Imam Ghazali)

_________________________

Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Dengki (hasad) itu dapat merosakkan segala kebaikan sebagaimana api dapat menghanguskan kayu-kayan“ (Petikan kitab Imam Ghazali)

_____________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Yang paling beratmenerima seksaan di hari kiamat ialah orang alim yang ilmunya tiada bermanfaat“ (Petikan Kitab Imam Ghazali)

____________________________

Sabda Rasulullah s.a.w. dari Umar r.a. maksudnya: “Semua amal perbuatan itu adalah berpunca dari niat dan bagi setiap orang itu adalah menurut apa yang diniatkan” (Riwayat Bukhari)

___________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda, maksudnya: “Orang yangmemulakan memberi salam adalah terlepas dari sifat sombong dan takabbur“ (Riwayat Al-Baihaqi & Al-Khatib)

___________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Seseorang di antara kamu pasti diperkenankan (doanya) selagi dia tidak terburu-buru dengan mengatakan “Aku telah berdoa tetapi belum juga dimakbulkan”

(Riwayat Arba’ah)