Iklan

assalamualaikum... buat para tetamu ya... mungkin ada ada yg ingin mengiklankan blog masing2 atau ad yang ingin saya bantu akan busnessnya... jadi saya sediakan ruangan ini untuk kalian bisa memanfaatkannya.. jadi untuk sebarang pengiklanan boleh diajukan di emel ini han_nafi1992@yahoo.com .
iluvislam
Portal BALADI
There was an error in this gadget

Followers

assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh


♥░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░♥

♥░░▓▓▓▓░░▓▓░░░░▓▓░░░░░▓▓▓▓░░▓▓░░▓▓░░♥

♥░▓▓░░▓▓░▓▓░░░░▓▓░░░░▓▓░░▓▓░▓▓░░▓▓░░♥

♥░▓▓▓▓▓▓░▓▓░░░░▓▓░░░░▓▓▓▓▓▓░▓▓▓▓▓▓░░♥

♥░▓▓░░▓▓░▓▓░░░░▓▓░░░░▓▓░░▓▓░▓▓░░▓▓░░♥

♥░▓▓░░▓▓░▓▓▓▓▓░▓▓▓▓▓░▓▓░░▓▓░▓▓░░▓▓░░♥

♥░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░♥





SOAL JAWAB JIBRIL BERSAMA KERBAU,KELAWAR & CACING


PADA suatu hari, Allah SWT memerintahkan malaikat Jibril menemui seekor kerbau dan memintanya bertanyakan satu soalan kepada haiwan berkenaan. Jibril segera mematuhi perintah itu.

Pada waktu siang yang panas itu, si kerbau sedang berendam di sungai. Malaikat Jibril mendekatinya lalu bertanya: “Hai kerbau, apakah kamu selesa dijadikan oleh Allah SWT sebagai seekor kerbau,”.


Kerbau menjawab: “Masya Allah! Alhamdulillah. Aku bersyukur kepada Allah SWT yang menjadikan aku sebagai seekor kerbau. Ini sangat berbeza jika aku dijadikan sebagai seekor kelawar yang mandi dengan air kencingnya sendiri.”


Mendengar jawapan itu, Jibril segera pergi menemui seekor kelawar yang pada ketika itu sedang tidur bergantungan di dalam sebuah gua. Kemudian Jibril bertanya:

“Hai kelawar, apakah kamu selesa dijadikan oleh Allah SWT sebagai seekor kelawar.” “Masya Allah! Alhamdulillah. Aku bersyukur kepada Allah SWT yang menjadikan aku sebagai seekor kelawar daripada menjadikanku seekor cacing. Tubuhnya kecil, tinggal di dalam tanah dan berjalan menggunakan perutnya,” jawab si kelawar.


Mendengar jawapan itu, Malaikat Jibril segera pergi menemui seekor cacing yang sedang merayap di atas tanah.


Lalu Jibril bertanya kepada si cacing: “Wahai cacing yang kecil. Apakah kamu selesa dijadikan Allah SWT sebagai seekor cacing.” Si cacing menjawab:

“Masya Allah, Alhamdulillah! Aku bersyukur kepada Allah yang telah menjadikan aku sebagai seekor cacing daripada menjadikanku sebagai SEORANG MANUSIA

“Apabila mereka tidak memiliki iman yang sempurna dan tidak beramal, ketika mereka mati mereka akan diseksa selama-lamanya.”


kakak's zahid wedding day...

18 Jun 2010...

Aku, Nuqman & Azri dari seremban ke bahau...
aku lah 'driver' nya.
asalnya aku xpnah pun pg umah zahid
n xnah knal/tahu bahau kt mane.
pnah dgr name je la...

ari 2 ak balik dr kuantan ikut muazzam,
sampai kt simpang 4,
ak nmpak tugu za'ba.
then ak msg zahid....
die ckp umah die dkat kt situ...
dr situ ke semban msuk batu kikir n tembus juaseh...
kebetulan ak baru je hntar sepupu ak kt teknik juaseh,,,
kire nye jalan ak confident la cket...

so alhamdulillah x sesat jalan
n naseb bek azri pnah g umah zahid..
die pun ingat2 lpe jpd mulenye
tp pas msok simpang ke bahau over confident plak..
haha...

sampai je umah zahid kteorg kene halau...
haha... xde la act minyak kong
so g kt 'banchi' (ak hentam je eja)
silapla taman tunku puan cik...
haha. sound trouble.
dgr dr mulut je nme tmpt ni...
msok mobil n isi minyak....
rm10 je. xde duit...
pas 2 blik umah zahid semule...
pergh bley tahan kesempitan umahnya...
naseb x bnyk kete lg..
ad la parking tuk 'mercedes' w** 2687...(xingt no plat sendiri)
masuk2 je...berkate la abg die. (askar da smpai)
terus disuruh kami mengangkat besen berisi ketulan ayam yg telah di 'lapah'
nasib la abg nye berbudi bahase..
pas angkat 2 disuruh minum2 dulu...

maghrib tahlil...
pas abes 2 makan2 jp...
pas 2 kteorg tunjuk la mke klu ad bende yg bley ditolong.
acik 2 ckp. "duduk2la dulu.."
kteorg pun duduk n seriusly teramat bosan tahap gaban...

pas 2 zahid ajq keluar tuk pasang arah..
mmg seronok malam 2..
yg bes 2 waktu zahid benti kt satu tmpt ni
sebelah bengkel kete kot..(xsure)
pas 2 azri ckp
"selalu tmpat ni bnyk anjing"
pergh terus keluar anjing2 mengejar kami...
pe lg zahid terus pecut...
rupenye mereka(anjing2) bley kuar dr pagar.
naseb blah awal...
plg bes waktu psg arah kt lorong umah zahid
mcm2 gelagat...
riuh rendah suasane kg..
gelak je memanjang.....
kereta xde ..
terkinja2 r atas jalan raye...

balik umah... tido..

19 Jun 2010...

esok nye bgn da pukul 7.30...
alamat subuh gajah la...
sssssssssssssshhhhh...
azri n nuqman smbg tido.
hanafi n zahid smbg kerja psg arah...

mule2 pg 2 pas psg arah cm xde kerja..
agk bosan...
tp kami disediakn bihun.
bley tahan...
ak tambah skali lg..
nk tambah berkali2 segan plak...

then barulah kteorg ad kerja...
angkat tray.. isi lauk n macam2...
barulah seronok...

pagi 2 pukul 10 baru nikah...

(baju nikah yg berwarna puteh)
nape ek slalu klu nikah org pkai baju puteh?? tradisi ye??

em k la lupe kan...


yg ad bunge oren 2 pembantu2 majlis ni.. katerer la konon...
ops azri xde.. sibok la ko bob...haha..(gurau)
bersatu kte teguh bercerai kte roboh...
bantu membantulah ke arah kebaikan n ketakwaan...



pada awal plajar maahad yg hadir.. bob n husein...
pas selang bpe minit aidy n acap datang...
barulah suasana agk seronok...

ops muaz, syahir,asri n faez turut hadir. tp mereka lewat dr mereka ini...



ini ibu n ayah zahid...
riang mereka berdua menerima menantu baru...
hebat tuan ali ni...


kehadiran pengantin perempuan menyambut lelakinya...


menuju ke "dewan makan"...


اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْمَا رَزَقْتَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ، بِسْمِ اللهِ .

“Ya Allah, berkahilah kami pada apa yang telah Engkau karuniakan kepada kami, dan hindarkanlah kami dari siksa neraka. Dengan nama Allah.”


ameen....

ni majlis suap menyuap kot... haha...
ak xingat gelaran adat ni...

btw...
saya ucap selamat pengantin baru untuk antuma berdua....


ni la satu2 ustaz yg hadir...
lepak2 ngn die...bual2
act teman makan....

naseb kenduri abes cpat... kul 2 tu da xde org...
kteorg pun tros minta diri n cabut...
g bahau jp...kiara...lepak2 jp n tros g umah acap...
loi selatan...
encik harun mmg sporting n peramah...
seronok lepak2 ngn die...

pas makan2 2 tros gerak g seremban...
dr kul 6..
7.45 smpai umah.
penat.
pengalaman mengajar kte erti idop..
btol????

dah la 2...bnyk sgt ngarut ni....
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.
Tontonlah video ini...



fight till the end....

video ini untuk semua yang rasa nak give up dalam melakukan sesuatu perkara terutamanya dalam menuntut ilmu...contoh : kerjasekolah...walaupun belambak kene buat jgak... bak kate omputeh..slow n steady...
pergh ckp xley blah... kerjamaahad cket pun xsentuh...bhahaha

biasela manusia...hanye pndai berkate2... laksanaknnya x...
(spe mkan burger terase nikmatnya)

amik ikhtibar semangat pelari ini... kte melakukan sesuatu perkare bkan kerana menang semata2 tp ingin mencapai target yang ditarget...

never give up in life . allah will always be with u .^_^

wah, cantik2 belake....!!






MIMPI???

Jam menujukkan pukul 2.31 a.m.
Mataku mulai ngantuk.
Terusku 'log out' fb ,shut down lap n off modem.

Ak tros ke suiz n switch off d' lamp.
Pas 2 ak tros baring n selimut diri aku.
sblom tido cm bese niat bgn awal (walaupun aku thu orang kejut baru bgn)
n bnde ni ak kadang2 amalkan. ni bende yang pnah diajar ustazahku waktu primary.
(wahai malaikat kanan n kiri ku tolong bangunkan ak pukul 5 pg)
tp skang ni dah xjd coz bnyk dosa kot. dulu pkol bpe niat waktu 2 gk sedar.
n then sblom tido aku ucap syahadah dulu...bru sleep.

aku sebenar xsuka tidur terlentang.
tp malam td ak decide tuk telentang sbb slalunye klu tido telentang lg cpt bgn.
n start la datang gambaran pelik2 n bunyi pelik2.
(payah nk cite tp sbnarnye 2 la masalah aku klu tido telentang)

"ak sdg berbual ngn mak ak...
mama sdg duk atas kerusi n ak duduk atas lantai bdekatan kaki kiri nya.
kami bersembang n mcm biase gelak2 n bergurau senda...
tengah tiba2 gelak2 muncul mak ak sebelah mak aku (ha...cmner 2?)
aku melihat mama ak dgn 2 jasad.
aku tengok mak ak yg 'ori' kemudian tukar pndgn kt jelmaan mak ak.
dia sedang berdiri disebelah mama aku
" ni siapa ni mama?? cmner boleh ade 2??" (manela thu kembar mamaku)
"kau ni kenape mad? mama 1 je kt snie"
amadnafee lbey tumpu kt jelmaan mama nya...
pas 2 jelmaan 2 pijak la dadaku.
aku menjerit. saaaaaaaaaaaaaaaakiiit..."

pas 2 terus aku tersedar dr tidurku...
aku masih xberganjak dr tmpat tidurku.
(selalunya dah berpusing2)
terasa pijakan itu betul2 terjadi.
terase sakit kt dada...

astaghfirulllah... apakah maksud mimpi itu??
atau cuma mainan syaiton...
tp siyes aku xtau ape motif mimpi .
mulalah sangkaan aku bilik ni berhantu (haha. xlogik kot)

pas 2 aku tidur balik dgn meniarapkan badan ku.
n mulai dapat mimpi yg pelik2 tp ok la....
(mimpi sume pelik2 kn?)

pg td bpak ak kejut.
ak sdar n ddk kejap.
ayah kuar bilik ak tido balik.
tp siyes x sdar tidur bwah kerusi.
selang bpe minit.
kdgran suara bpak ak...
"mane amad ni? da bgn blom?"
act die ajq jemaah.
dgr je suare 2 cpt2 ak bgn...
"tang!!!"
adoi!!!!!
kepalaku terhantuk dibawah kerusi.
nasib ngah mamai so rase sakit 2 xde la...
tros msok bilik air. bsuh mke n amik wudu'
tengok cermin gelak sorg2...

terok hanafi ni!!!





"Look Into My Eyes"

Look into my eyes
Tell me what ya see
U don't see a damn thing
Cuz u can't relate to me

U blinded by our differences
My life makes no sense to u
I'm the persecuted one
U the red, white and blue

Each day u wake in tranquility
No fears to cross your eyes
Each day I wake in gratitude
Thankin' God He let me rise

Ya worry 'bout your education
And the bills u have to pay
I worry 'bout my vulnerable life
And if I'll survive another day

Ya biggest fear is getting a ticket
As ya cruise your Cadillac
My fear is that the tank that's just left
Will turn around and come back

Yet do u know the truth of where ya money goes
Do u let the media deceive your mind
Is this a truth that nobody knows
Has our world gone all blind
Yet do u know the truth of where ya money goes
Do u let the media deceive your mind
Is this a truth that nobody knows
Some one tell me

Oh let's not cry tonight
I promise you one day it's through
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters

Oh shine a light for every soul
That ain't with us no more
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters

See I've known terror for quite some times
57 years so cruel
Terror breathes the air I breathe
It's the check point on my way to school

Terror is the robbery of my land
And the torture of my mother
The imprisonment of my innocent father
The bullet in my baby brother

The bulldozers and the tanks
The gasses and the guns
The bombs that fall outside my door
All due to your funds

You blame me for defending myself
Against the ways of my enemies
I'm terrorized in my own land
And I'm the terrorist

Yet do u know the truth of where ya money goes
Do u let the media deceive your mind
Is this a truth that nobody knows
Has our world gone all blind
Yet do u know the truth of where ya money goes
Do u let the media deceive your mind
Is this a truth that nobody knows
Some one tell me

Oh let's not cry tonight
I promise you one day it's through
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters

Oh shine a light for every soul
That ain't with us no more
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters

American do ya realize
That the taxes that u pay
Feed the forces that traumatize
My every living day

So if I won't be here tomorrow
It's written in my fate
May the future bring a brighter day
The end of our wait

Oh let's not cry tonight
I promise you one day it's through
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters

Oh shine a light for every soul
That ain't with us no more
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters
Baik2 sayang- wali band.



tetibe tringt kt die...ak pnah dgr lagu nie tp cm xendah la... ari 2 *** suro ak dgr... haha klaka gk...lyn gk die jiwang....

pffft :
*** : nk tido dah ke??? klau nk tido dgr lgu yg *** ske dlu ps2 bru amk wudu' ,bce doa tido n sleep...hehehe


(,")....................................................(",)



Solat Dhuha...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh....
ehem2.
k arini ak ingin menghidangkan tentang kelebihan dan fadhilat solat dhuha serta kaifiyatnya...

Berkata Abu Murrah Ath-Tha’ifi r.a. bahwasanya Nabi s.a.w. telah bersabda : Allah telah berfirman:

“Wahai anak Adam! Bersembahyanglah untuk Aku di awal pagi, niscaya Aku akan mencukupimu di akhirnya.”

(Riwayat Ahmad)

Hadis Qudsi ini menganjurkan kita mengerjakan Solat Dhuha yang mana antara faedahnya, Allah Ta’ala memberi jaminan akan melaksanakan segala keperluan-keperluan keduniaan manusia setiap hari.


Antara ibadat sunat yang dianjurkan dan menjadi amalan Rasullullah SAW sendiri ialah solat sunat Dhuha. Banyak hadis-hadis yang mengalakkannya dan menyatakan keutamaannya..


(عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : أو صاني خليلي بثلاثة صيام أيام من كل شهر وركعتين الضحى وأن أوتر قبل أنام . (رواه البخاري ومسلم

“Kekasihku Rasullullah SAW telah berwasiat kepadaku tiga perkara, aku tidak meninggalkannya, iaitu ; supaya aku tidak tidur melainkan setelah mengerjakan witir, dan supaya aku tidak meninggalkan dua rakaat solat Dhuha kerana ia adalah sunat awwabin, dan berpuasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan”

(Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)


Fadhilat n Kelebihan


1. tidak jatuh kepapaan.

Adapun kelebihan sembahyang Dhuha itu sepertimana di dalam kitab “An-Nurain” sabda Rasullullah SAW yang maksudnya : “Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan.”


2. Dibina mahligai di syurga

Dan daripada Anas bin Malik Radhiallahu ‘anhu berkata: “Aku mendengar Rasulullah SAW berkata: “Barangsiapa yang mengerjakan sembahyang sunat Dhuha dua belas rakaat dibina akan Allah baginya sebuah mahligai daripada emas”

(Riwayat Ibnu Majah dan Tirmidzi)


3. Diampun dosa

Dalam satu riwayat yang lain Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya : “Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya akan segala dosanya walaupun seperti buih dilautan.”

(Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi)


4. Galakan amalan bersedekah.

Dalam riwayat yang lain Rasullullah SAW pernah bersabda yang maksudnya :

“Pada tiap-tiap pagi lazimkanlah atas tiap-tiap ruas anggota seseorang kamu bersedekah; tiap-tiap tahlil satu sedekah, tiap-tiap takbir satu sedekah, menyuruh berbuat baik satu sedekah, dan cukuplah (sebagai ganti) yang demikian itu dengan mengerjakan dua rakaat solat Dhuha .”

(Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)


Kaifiyat

Waktu sembahyang Dhuha ialah dari naik matahari sampai sepenggalah dan berakhir di waktu matahari tergelincir tetapi disunatkan dita’khirkan sehingga matahari naik tinggi dan panas terik.


dilakukan seperti solat biasa.(2 rakaat 1 salam) cuma boleh ditambah seberapa yang dikehendaki (2,4,6,8,12 rakaat). berdasarkan hadis riwayat aishah r.a yang bermaksud:

”Adalah Nabi SAW bersembahyang Dhuha empat rakaat dan menambahnya seberapa yang dikehedakinya.”(Hadis riwayat Ahmad, Muslim dan Ibnu Majah.


Dalam sebuah hadis yang lain Nabi SAW bersabda bermaksud :
” Barangsiapa yangmenunaikan sembahyang sunat Dhuha sebanyak dua rakaat tidak ditulis dia daripada orang-orang yang tidak lalai daripada mengingati Allah dan barangsiapa yang
menunaikan nya sebanyak empat rakaat ditulis akan dia daripada orang-orang yang suka beribadat dan barangsiapa yang menunaikannya sebanyak enam rakaat dicukupkan baginya pada hari tersebut, barangsiapa menunaikanyan sebanyak lapan rakaat Allah menulis baginya daripada orang-orang yang selalu berbuat taat, barang siapa yang menunaikannya sebanyak dua belas rakaat Allah akan membina baginya mahligai didalam syurga dan tidak ada satu hari dan malam melainkan Allah mempunyai pemberian dan sedekah kepada hamba-hambaNya dan Allah tidak mengurniakan kepada seseorang daripada hamba-hambaNya yang lebih baik daripada petunjuk supaya sentiasa mengingatiNya,” (Riwayat At-Thabarani ).


cara melaksanakan..

Shalat Dhuha minimal dua rakaat dan maksimal duabelas rakaat, dilakukan secara Munfarid ( tidak berjamaah ), caranya sebagai berikut:

  • > Niat didalam hati berbarengan dengan Takbiratul Ihram

  • > "Aku niat shalat sunah Dhuha karena Allah"

    lafaz : أُصَلِّي سُنَّةَ الضُحَى رَكْعَتَيْنِ لِلَّهِ تَعَالَى

  • > Membaca doa Iftitah

  • > Membaca surat al Fatihah

  • > Membaca satu surat didalam Alquran.Afdholnya rakaat pertama surat Asysyams dan rakaat kedua surat Allail/Addhuha

  • > Ruku' dan membaca tasbih tiga kali

  • > I'tidal dan membaca bacaanya

  • > Sujud pertama dan membaca tasbih tiga kali

  • > Duduk diantara dua sujud dan membaca bacaannya

  • > Sujud kedua dan membaca tasbih tiga kali

  • > Setelah rakaat pertama selesai, lakukan rakaat kedua sebagaimana cara diatas, kemudian Tasyahhud akhir setelah selesai maka membaca salam dua kali. Rakaat-rakaat selanjutnya dilakukan sama seperti contoh diatas.


    doa :


    اللّهُمّ إنّ الضُحاءَ ضُحاؤُكَ والبَهاءَ بـهاؤك والـجَمالَ جَـمالُك والقُوَّةَ قوّتك والقُدْرَةَ قدرتُك والعِصْمَةَ عصمتك. اللهم إنْ كانَ رِزْقِي فِي السّماءِ فأنْزِلْهُ، وإن كان في الأرْضِ فأخْرِجْه، وإن كان مُعْسِراً فَيَسِّرْهُ، وإن كان حَراماً فطَهِّرْهُ، وإن كان بَعِيْداً فَقَرِّبْهُ بِـحَقِّ ضُحاءِكَ وبَـهاءِك وجَـمالِك وقُوّتِك وقُدْرَتِك آتِنِي ما أَتَيْتَ عِبادَكَ الصّالِـحِين.



sebenarnya pg td solat subuh ak terfikir sejenak..."skg ni blan rejab. pas ni sya'ban pas 2 ramodhon." selalunya ak nk terbaik pd bulan romodhon dgn perbnykkn ibadah espcially tahajud..alhamdulillah 2 taun ni tahajud ak pnoh.2008 n 2009. ha, ad satu ari ak tggl thn 20o9...em blan romodhon jea la.. ak nyatakn kt snie bkan tuk bangge n riak ngn amalan ak...tp ak takut thun ni ak bnyk miz atau langsung xbwat...skg hubungn ak ngn Allah mmg jauh...tp td ak fikir blan romodhon je ke tuk wt ibadat? sbb ap yg tjd kt ak start 1 syawal mmg ak tgglkn sume yg ak wt blan romodhon. n ak xwt ape2 bulan sblomnye...mmg xistiqomah lgsg. n nmpk cm hipokrit.. ke mmg hipokrit... 2 nme nye biadap. tol x??? n hipokrit ni sifat org munafik. btol? astaghfirullah....hanafi...hanafi.....so ak fikir2, "baek mule dr skg ak beramal.." wt cket2 dulu n then istiqomah... btol x?

" Daripada Aisyah r.a katanya, bahawa Nabi s.a.w menjadikan tikar anyaman pelepah tamar sebagai dinding pada waktu malam, lalu ia bersembahyang. Pada waktu siang ia menghamparkan tikar itu dan duduk di atasnya. Orang-orang datang berkumpul kepada Rasulullah s.a.w lalu mereka bersembahyang sepetinya. Hingga kemudiannya bilangan mereka menjadi ramai. Rasulullah datang menemui mereka dan bersabda, " Wahai manusia, buatlah amalan setakat yang kamu mampu. Bahawasanya Allah tidak jemu sehinggalah kamu berasa jemu dan sesungguhnya amalan yang paling disukai oleh Allah ialah amalan yang berkekalan sekalipun sedikit ". ( Riwayat Bukhari )

jadi saya harap antum yg baca ni dapat kita sama2 menambahkan lg ibadah tuk mendekatkan diri kita dengan Allah swt. agar kte mendpat keredhoaan, keberkatan dan rahmat dari ALKHALIQ, serta kejayaan dunia dan akhirat....

ak xnk jd manusia berprinsp (nato)=non action talk only.... renung2kn n selamat beramal...






pocoyo


comel lak natang ni....

act ak ngah melayan adq ak menonton kartoon... dah 2 bkak kn la die cite2 kartun kt utube. die minat mickey mouse... so tah cmner nmpk lak pocoyo ni... 2 yg tetibe teringin post kt snie... ak rase xsalah berjiwa kanak2 skali 2....
manusia x berperikemanusian...



Tengok video ni... kalau korg bley terime mmg korg bkan manusia... :)


caution : sape rase die tengah mkan dpan kom lupekan hasrat tuk menontonnya... takut anda akan ilang selera makan atau mengeluarkan sisa2 yg busuk dr mulut anda
(diedit oleh amadnafee)


Duit, Nyawa atau ROKOK???



Ambillah iktibar dari video ini....




Setiap sedutan membawa padah !!


kesian bdak ni... kecik2 da dipengaruh dgn perkare2 yg merosakkn mental n fizikal... baru2 ni kajian mengatakan perokok kalangan bdak kecil lbey ramai drpd kalangan remaja.. innalillah.. bantulah mereka mengecapi kejayaan n impian yang jelas..


dush...!!! katakn ' i hate rokok '


Go to fullsize image

hukum rokok/merokok = sila lawat laman web ini.... http://van.9f.com/hukum_rokok.htm




2010 Fifa World Cup...

ARGENTINA

haha ni la gmba yg dpt ku hasikan,,,kembar argentina ku... mmg bnyk perbezaan tp kami sejiwa..wakkakakakkakaka....nntikan psembahan kami lionel hanafi d plawann2 yg akn dtg...spe sokong ARGENTINA say I


ak xtau nape ak minat argentina..awalnya ak sokong spain tp tah cmner bley berubah hati... btw all the best 4 argentina... berhibur tiada salahnya kerna hiburan itu indah...

tahniah tuk permainan pertama menentang nigeria 1-0..



argentina vs nigeria : 1-0
argentina vs south korea : 4-1


(",)
bg peminat snooker n pool...



unik+smart+cool+stylo+brilliant

MALAS!!!

Inilah soalan yang malas kita mencari jawapannya maka malas ialah sikap kita. Di dalam .Adat.Istiadat. MALAS adalah musuh ketat yang boleh membentuk sikap dalam diri kita agar segala pembaik pulih segala perjanjian pemulihan untuk menuju ke arah taubat nasuha terbeku dan rosak akan segala budi pekerti yang sopan santun berubah menjadi jahat yang tersembunyi dan akhirnya ia terdiri dari golongan munafik. Nauzubillah. Kita berlindung diri kita kepada Allah simpang jauh dari amalan kita.

_____________________________________________

Saudara-saudaraku yang terkasih,

Malas artinya tidak rajin. Untuk mengetahui definisi malas, maka kita harus memahami pengertian rajin terlebih dahulu. Rajin itu berarti giat bekerja, bersungguh-sungguh melakukan suatu kegiatan dan selalu berusaha. Berarti malas adalah sebaliknya; tidak giat bekerja, tidak bersungguh-sungguh melakukan suatu kegiatan dan tidak selalu mau berusaha atau tidak mau berusaha sama sekali. Masalah yang sangat krusial di sini adalah rajin untuk siapa? Jadi pemberitaan Firman ini hanya ditujukan kepada orang-orang yang sudah rajin untuk Tuhan. Orang yang sudah memiliki komitmen dan sudah mulai terus bertumbuh untuk memberikan segenap hidupnya bagi Tuhan. Sebab yang harus ditetapkan di sini adalah ke arah mana kegiatan hidup kita, dan rajin untuk siapa?

Sejauh ini mungkin tidak banyak ditemukan orang-orang yang berani untuk memberikan segenap hidupnya untuk Tuhan. Memberikan segenap hidupnya untuk Tuhan bukan berarti harus memberikan uang yang banyak untuk Tuhan dan bukan harus menjadi full timer di gereja. Memberikan segenap hidup untuk Tuhan berarti memberi diri untuk mengabdi dan melayani Tuhan dalam kesehariannya. Namun demikian juga masih terlihat segelintir orang yang memiliki cikal bakal yang kuat untuk memberikan hidupnya bagi Tuhan.Jadi seperti apakah ciri-ciri orang yang malas tersebut?

Pertama, orang yang malas itu adalah orang yang tidak bertanggung jawab. Tidak ada orang malas yang dapat bertanggung jawab. Pada hakikatnya setiap orang pasti memiliki maksud dan tujuan ilahi dalam dirinya yang benar-benar khusus, dan Tuhan pun pasti mempercayakan masing-masing individu tanggung jawab.

Kedua, orang malas adalah orang yang tidak mengoptimalkan potensi yang telah Tuhan taruh di dalam dirinya.

Ketiga, orang yang malas adalah orang yang gagal mencapai target yang Tuhan kehendaki dalam hidupnya karena ia tidak mengoptimalkan potensi yang telah Tuhan berikan.

Dalam kekekalan nanti orang-orang yang malas tersebut akan mengalami kerugian yang tidak ternilai. Dalam dunia ini orang-orang yang malas tersebut hanya akan menjadi beban dan benalu bagi sesamanya. Hidupnya tidak akan dapat menjadi berkat. Ingatlah bahwa keberadaan kita hari ini ditentukan dari apa yang sudah kita lakukan di hari-hari kemarin, dan keadaan kita nanti akan ditentukan apa yang sudah kita lakukan dihari-hari sekarang.

Jadi sesungguhnya malas itu dosa. Kenapa demikian? Karena pada hakikatnya orang yang malas itu adalah orang yang tidak mau mencapai tujuan ilahi dalam hidupnya karena ia tidak bertanggung jawab untuk mengoptimalkan potensi yang telah Tuhan taruh dalam dirinya. Akhirnya ia hidup hanya untuk menjadi beban dan benalu bagi sesamanya. Padahal seharusnya diri kita menjadi berkat yang dapat mengangkat beban orang lain.



-erastus sabdono- dia ni rasenye org kristian... tp amik je la yg bek...

_________________________________________________________________________

malas musuh no 1...

Malas… bagaimana hendak membenterasnya? Untuk mengetahui cara membenteras penyakit malas, kita perlu faham, mana datangnya sifat “malas” ini.

Malas berpunca dari kita terlalu selesa dengan keadaan semasa kita (zon selesa/comfort zone). Untuk keluar dari zon selesa kita, kita akan rasa berat dan susah. Ini adalah normal bagi semua orang- setiap kali kita nak keluar dari zon selesa kita, secara psychology akan menarikkan kita kembali ke zon selesa.

Berita baiknya adalah, zon selesa manusia berubah-ubah. Apa yang anda perlu lakukan adalah keluar dari zon selesa tersebut secara sedikit-demi sedikit dan pegang pada keadaan semasa yang baru. Lama kelamaan, zon selesa anda akan mengubah mengikut keadaan semasa anda.

Sebagai contoh, sekiranya anda rajin membaca buku 30 minit sehari sahaja. Lebih dari itu, terasa malas (luar dari zon selesa anda). Anda perlu paksa diri anda keluar dari zon selesa itu secara perlahan… mungkin baca selama 45 minit. Sehingga suatu masa nanti, zon selesa anda akan berada pada tahap 45 minit. Apabila ingin membaca lebih dari itu, terasa malas (luar dari zon selesa baru). Apa yang anda perlu lakukan adalah ulangi langkah sehingga anda mencipta zon selesa baru.

Untuk membenteras sikap malas, anda perlu fahami “zon selesa” anda. Semua orang mempunyai zon selesa tersendiri dan ianya boleh diperbaiki.

_____________________________

Bagaimana nak membuang sikap malas???

1. ikhlaskan niat lillahi taala.

2.fikir masa depan. Matlamat Mesti Jelas.

3. ingat pengorbanan mak n ayah. jadikn dorg inspirasi.

(pandangn ak)

nasihat ain : ko kn sa2 arie nnti nk jd pemimpin.....so pemimpin mane bley malas


sbnarnya ak ngah malas gler ni nk study. hw belambak... 2 yg wt psal 'malas'....siyes, malas weyh....(",)



Mafhum

Sabda Rasulullah s.a.w. dari Anas r.a. maksudnya: “Dari keimanan itu terpancarnya hal-hal kebaikan” (Riwayat Bukhari)

__________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Aku belum pernahmelihat sesuatu permandangan yang lebih mengerikan dan lebih menakutkan daripada pemandangan alam kubur“ (Riwayat Tarmizi)

__________________

Dari Abdullah Ibnu Mas’ud r.a Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Baragsiapa yang bertakziah kepada orang yang tertimpa musibah, maka ia mendapat pahala seperti yang diperolehinya“ (Riwayat Tarmizi, Ibnu Majah & Hakim)

___________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Sesungguhnya Allah menerima taubat seseorang hamba sebelum nyawanya sampai di kerongkong” (Riwayat Tarmizi, Ahmad & Hakim)

___________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Orang yang paling ku utamakan kelak di hari kiamat ialah orang yang paling banyak berselawat kepadaku” (Riwayat Tarmizi & Ibnu Hibban)

_______________________

Dari Abdullah bin Amru Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Sesungguhnya Allah membenci mereka yang berlagak fasih dalam berkata-kata, yang mempermainkan lidahnya bagaikan lembu memainkan lidah“ (Riwayat Abu Daud & Tarmizi)

________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Orang yang paling berbahagia di hari kiamat kelak kerana mendapat syafaatku ialah orang yang mengucapkan kalimah Laa ilaaha illallah dengan ikhlas dari lubuk hatinya atau dari dalam jiwanya”(Riwayat Bukhari)

____________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Cinta terhadap dunia adalah sumber segala dosa” (Petikan kitab Imam Ghazali)

_________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Barangsiapa yang semakin bertambahilmunya tetapi tidak bertambah hidayahnya, maka dia semakin jauh dari Allah“ (Petikan Kitab Imam Ghazali)

_________________________

Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Dengki (hasad) itu dapat merosakkan segala kebaikan sebagaimana api dapat menghanguskan kayu-kayan“ (Petikan kitab Imam Ghazali)

_____________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Yang paling beratmenerima seksaan di hari kiamat ialah orang alim yang ilmunya tiada bermanfaat“ (Petikan Kitab Imam Ghazali)

____________________________

Sabda Rasulullah s.a.w. dari Umar r.a. maksudnya: “Semua amal perbuatan itu adalah berpunca dari niat dan bagi setiap orang itu adalah menurut apa yang diniatkan” (Riwayat Bukhari)

___________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda, maksudnya: “Orang yangmemulakan memberi salam adalah terlepas dari sifat sombong dan takabbur“ (Riwayat Al-Baihaqi & Al-Khatib)

___________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Seseorang di antara kamu pasti diperkenankan (doanya) selagi dia tidak terburu-buru dengan mengatakan “Aku telah berdoa tetapi belum juga dimakbulkan”

(Riwayat Arba’ah)