Iklan

assalamualaikum... buat para tetamu ya... mungkin ada ada yg ingin mengiklankan blog masing2 atau ad yang ingin saya bantu akan busnessnya... jadi saya sediakan ruangan ini untuk kalian bisa memanfaatkannya.. jadi untuk sebarang pengiklanan boleh diajukan di emel ini han_nafi1992@yahoo.com .
iluvislam
Portal BALADI
There was an error in this gadget

Followers

ASMAUL HUSNA - 99 NAMA-NAMA ALLAH



01

Ar-Rahman

-Yang Maha Pemurah

02

Ar-Rahim

-Yang Maha Mengasihi

03

Al-Malik

-Yang Maha Menguasai

04

Al-Quddus

-Yang Maha Suci

05

Al- Sallam

-Yang Maha Selamat Sejahtera

06

Al-Mu'min

-Yang Maha Melimpahkan Keamanan

07

Al-Muhaimin

-Yang Maha Pengawal serta Pengawas

08

Al-Aziz

-Yang Maha Berkuasa

09

Al-Jabbar

-Yang Maha Kuat

10

Al-Mutakabir

-Yang Melengkapi Segala Ke Besarannya

11

Al-Khaliq

-Yang Maha Pencipta

12

Al-Bari

-Yang Maha Menjadikan

13

Al-Musawwir

-Yang Maha Pembentuk

14

Al-Ghaffar

-Yang Maha Pengampun

15

Al-Qahhar

-Yang Maha Perkasa

16

Al-Wahhab

-Yang Maha Penganugerah

17

Al-Razzaq

-Yang Maha Pemberi Rezeki

18

Al-Fattah

-Yang Maha Pembuka

19

Al-'Alim

-Yang Maha Mengetahui

20

Al-Qabidh

-Yang Maha Pengekang

21

Al-Basit

-Yang Maha Melimpah Nikmat

22

Al-Khafidh

-Yang Maha Perendah (Pengurang)

23

Ar-Rafi'

-Yang Maha Peninggi

24

Al-Mu'izz

-Yang Maha Mengasihi dan menghormati (Memuliakan)

25

Al-Muzill

-Yang Maha Menghina

26

As-Sami'

-Yang Maha Mendengar

27

Al-Basir

-Yang Maha Melihat

28

Al-Hakam

-Yang Maha Mengadili

29

Al-'Adl

-Yang Maha 'Adil

30

Al-Latif

-Yang Maha Lembut serta Halus

31

Al-Khabir

-Yang Maha Mengetahui

32

Al-Halim

-Yang Maha Penyabar

33

Al-'Azim

-Yang Maha Agung

34

Al-Ghafur

-Yang Maha Pengampun

35

Asy-Syakur

-Yang Maha Bersyukur

36

Al-'Aliy

-Yang Maha Tinggi serta Mulia

37

Al-Kabir

-Yang Maha Besar

38

Al-Hafiz

-Yang Maha Memelihara

39

Al-Muqit

-Yang Maha Menjaga

40

Al-Hasib

-Yang Maha Penghitung

41

Al-Jalil

-Yang Maha Besar serta Mulia

42

Al-Karim

-Yang Maha Pemurah

43

Ar-Raqib

-Yang Maha Waspada

44

Al-Mujib

-Yang Maha Pengkabul

45

Al-Wasi'

-Yang Maha Luas

46

Al-Hakim

-Yang Maha Bijaksana

47

Al-Wadud

-Yang Maha Penyayang

48

Al-Majid

-Yang Maha Mulia

49

Al-Ba'ith

-Yang Maha Membangkitkan Semula

50

Asy-Syahid

-Yang Maha Menyaksi

51

Al-Haqq

-Yang Maha Benar

52

Al-Wakil

-Yang Maha Pentadbir

53

Al-Qawiy

-Yang Maha Kuat

54

Al-Matin

-Yang Maha Teguh

55

Al-Waliy

-Yang Maha Melindungi

56

Al-Hamid

-Yang Maha Terpuji

57

Al-Muhsi

-Yang Maha Penghitung

58

Al-Mubdi

-Yang Maha Pencipta dari Asal

59

Al-Mu'id

-Yang Maha Mengembali serta Memulihkan

60

Al-Muhyi

-Yang Maha Menghidupkan

61

Al-Mumit

-Yang Mematikan

62

Al-Hayy

-Yang Senantiasa Hidup

63

Al-Qayyum

-Yang Hidup serta Berdiri Sendiri

64

Al-Wajid

-Yang Maha Penemu

65

Al-Majid

-Yang Maha Mulia

66

Al-Wahid

-Yang Maha Esa

67

Al-Ahad

-Yang Tunggal

68

As-Samad

-Yang Menjadi Tumpuan

69

Al-Qadir

-Yang Maha Berupaya

70

Al-Muqtadir

-Yang Maha Berkuasa

71

Al-Muqaddim

-Yang Maha Menyegera

72

Al-Mu'akhkhir

-Yang Maha Penangguh

73

Al-Awwal

-Yang Pertama

74

Al-Akhir

-Yang Akhir

75

Az-Zahir

-Yang Zahir

76

Al-Batin

-Yang Batin

77

Al-Wali

-Yang Wali / Yang Memerintah

78

Al-Muta'ali

-Yang Maha Tinggi serta Mulia

79

Al-Barr

-Yang banyak membuat kebajikan

80

At-Tawwab

-Yang Menerima Taubat

81

Al-Muntaqim

-Yang Menghukum (mereka yang bersalah)

82

Al-'Afuw

-Yang Maha Pengampun

83

Ar-Ra'uf

-Yang Maha Pengasih serta Penyayang

84

Malik-ul-Mulk

-Pemilik Kedaulatan Yang Kekal

85

Dzul-Jalal-Wal-Ikram

-Yang Mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan

86

Al-Muqsit

-Yang Maha Saksama

87-

Al-Jami'

-Yang Maha Pengumpul

88-

Al-Ghaniy

-Yang Maha Kaya serta Serba Lengkap

89-

Al-Mughni

-Yang Maha Mengkayakan dan Memakmurkan

90

Al-Mani'

-Yang Maha Pencegah

91

Al-Darr

-Yang Mendatangkan Mudharat

92

Al-Nafi'

-Yang Memberi Manfaat

93

Al-Nur

-Yang bercahaya

94

Al-Hadi

-Yang Memimpin dan Memberi Pertunjuk

95

Al-Badi'

-Yang Maha Pencipta Yang Tiada BandinganNya

96

Al-Baqi

-Yang Maha Kekal

97

Al-Warith

-Yang Maha Mewarisi

98

Ar-Rasyid

-Yang Memimpin (Ke arah Kebenaran)

99

As-Sabur

-Yang Maha Penyabar






FADHILAT ZIKIR ASMAUL HUSNA

Doa-doa Yang Makbul:

1. Orang yang terdesak.

2. Orang yang teraniaya/dizalimi.

3. Anak yang berbuat baik terhadap kedua ibubapanya.

4. Doa seorang Muslim yang tidak berbuat zalim & tidak memutuskan silaturrahim.

Tanda-tanda Doa Yang Makbul:

1. Terasa sesuatu yang menakutkan.

2. Menangis tatkala berdoa.

3. Terasa menggeletar.

Cara-cara Berdoa:

1. Bersungguh-sungguh semasa berdoa. Rasulullah s.a.w pernah bersabda:

"Sesungguhnya Allah amat menyukai orang yang bersungguh-sungguh semasa ia berdoa"

2. Menghadirkan diri kpd Allah dengan penuh kekhusyukkan kerana Allah tidak menerima doa dari hati yang lalai.

3. Hendaklah makanan, minuman, pakaian dan sebagainya dari harta yang halal kerana sesungguhnya Allah itu baik & menerima melainkan yang baik belaka.

4. Doa itu bukan bertujuan untuk melakukan dosa, khianat, memutuskan silaturrahim & jangan sesekali memohon SEGERA dimakbulkan doa tersebut.

5. Digalakkan memperbanyakkan menyebut Asmaul Husna, dimulai dengan bertaubat, istighfar, hamdalah serta selawat ke atas Rasulullah s.a.w & para sahabat.

6. Sebelum berdoa, bersedekahlah terlebih dahulu (al-fatihah dan sebagainya).

KATA-KATA NASIHAT IBNU QAYYIM

  • Di dalam hati manusia ada kekusutan dan tidak akan terurai kecuali menerima kehendak Allah swt.

  • Di dalam hati manusia ada keganasan dan tidak akan hilang kecuali berjinak dengan dengan Allah swt

  • Di dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali seronok mengenali Allah swt

  • Di dalam hati manusia ada kegelisahan dan tidak akan tenang damai kecuali berlindung, bertemu dan berjumpa denganNya

  • Di dalam hati manusia ada penyesalan dan tidak akan padam kecuali redha dengan suruhan dan laranganNya serta qadha dan qadarNya serta kesenantiasaan sabar sehingga menemuiNya

  • Di dalam hati manusia ada hajat dan tidak akan terbendung kecuali kecintaan kepadaNya dan bermohon kepadaNya.

  • Kesentiasaan berzikir kepadaNya adalah keikhlasan sebenar kepadaNya. . . . . . Andai dunia dan isinya diberikan kepada manusia masih tidak lagi dapat membendunghajat hati sihamba itu.

ReSuLT S.P.M

Teruk! Teruk! Teruk! Itu la ape yg ak bley kate. Pagi 2 ak gerak la pg ke banting. Mula dari seremban menaiki ktm lompat menaiki bas ke klia n transfer 2 banting by bus. sampai je banting ak lepak la kt mcD. sarapan pagi. then ak col Hatta jemput ak ke maahad.

Sampai maahad ade 2 org menunggu kak mis n aisyah. beradabla cket kn bg salam then tanye khabar. pas 2 sembang2 la cket. ade la 5 ke 7 minit sembang barula tanye ttg result. kak mis pun surola amik slip atas meja. mak ai xkusangka segale usaha ak itu jo den dapek. mmg xpueh ati. especially ba.bm.tasawur. nak xnak tepakse terima kenyataan. bkan nya ley dlete wat baru pun.

Then lepak la dlam bilik guru 2. sembang2 seketika. pas beberapa minit org yg ak nanti kan datang. haha. thats opah. her true name. nurraufah. ak xde pape pun ngn dak 2. saje. lgpun dak 2 ley dkatakan slalu digosipkan ngn ak. lme gak dapat borak ngn die. fuh. terluah segale kerinduan diri ini. bhahhahahaha. sengal~

Dlam kul 1 ke 2 kteorg pun bla la dr maahad ihya' alahmadi. mule2 lepak kdai mamak. lunch plak. sembang2 la ngan dak ni. pas 2 ak ckap la kt dorg "wei ak xnak la balik umah" "asal takut mak bapak ko marah?" "xla. ak xkesah pun. da bese. tp kecewa bai result cmni. xley terima siot." tab pun cadang "ko tido umah ak la" ak pe lagi."btol tab? ak no hal. tp kene sponsor baju n seluar tido r malam ni." "ok"...then bpe2 minit pas2 kak mis ajaq lepak mcD. die blanje la cket. sggh "appriciate" la. n smbg2 la ngn die. ak luah kan la kt kak mis ak xpuas ati n ak mmg xley nak terima. kak mis pun bnyk cerita hal2 yg blaku kt kteorg.

then gerak la ke bus station. belila tiket ke klang. da smpai kt tesco tetibe tab ckap beg die ttggal kt surau. patah balik. mak ai. rugi rm4. tp nasib second trip die cover blik klu x bankrap r ak. smpai je klang tros amik ktm ke kl sentral. kt situ ade sorg india tgor. speaking lak 2. tab da kekok ngn arab ami die. ak pun kluarkn la ilmu "cambridge" ak. gedah je la "nahu" tunggang langgang. tp bleyla cket2 speaking. tanpe segan silu ak menolong bangla 2. lantak ko paham ke x. haha. tp last 2 die jmpe gak tmpt yg nak dtuju.

malam 2 ak lepak kt umah tab. jmpe hatta kt ape tah name kdai mamak 2. lepak la sembang2. pas 2 balik. xde ape2 kot yg menarik

esok nya keluar r ngan tab menuju ke midvalley. konon nak cr but. tp len yg dicari. "SALJU SAKINAH" itu benda yg nak dhadiahkan untuk si dia. em tab blan 5 ni kan? pas abes pusing2 mid kteorg pun berangkat pulang. tab ke utara ak ke selatan.sampai je seremban saje lepak dataran. tengok suasana kt c2 buat kali kedua. em ok la cool..

malam 2 blik la umah smpai umah xde org. dorg kuar makan. ak pun pg la cc. saje2. sementara menunggu. pas 2 balik. ak pun ketukla pintu. xingat spe yg bkak, then ak pun meluru masuk. ayah ak pun tgor. pg la tgor mama. mama 2 sakit. ak pun msok la bilik mak ak. tengok mak ak ngah nangis. mak ai rase bsalah. ak xsangke mak ak sakit n nangis sbb ak xblik. ak salam mak ak n terus msok bilik ak. sejuta penyesalan. (maaf kan amad mama.) spe yg bce tolong sampaikan text bkurung kt mak ak.
malam 2 ak tlah diajukan soalan2. bak kate org cm artis. haha. padahal soalan. bape A. ak hanye menjawab xde A. walaupun itu bkan keputusan sebenar. ak minta maaf kpd kawan2 yg selame ni ak xjujor. ak bkan niat nak menipu. tp da didesak. nk wt cmner. so ak minta maaf. xyah la jd kawan kpd seorg yg penipu. k. salam.

"org pandai bese la. tetibe dapat keputusan cm2 mane bley terima." then tros ak sdar ak mmg bkan golongan pandai. credit 2 tab kerana mengeluarkan kate itu tuk ak.

KARAMAH VS ISTIQAMAH



"Terus-terang ku katakan, dalam hati ini ada rasa menyesal apabila bergurukan dia." Luah seorang di antara mereka.

"Sudah lama kita bersama dia. Sehingga kini pun aku cuma berperasaan biasa-biasa saja. tiada apa-apa kelebihan pun." Tambah yang seorang lagi.

"Kalau nak dibandingkan dengan guru yang lain, guru kita ini tidak banyak kelebihannya. Menunjukkan kita sesuatu yang menakjubkan pun jauh sekali." Sambut murid yang ketiga.

"Padahal bukan jarang ku dengar, ada guru yang di kampung seberang itu pernah mengeluarkan cahaya di celah-celah jari tangannya..."

"Aku pula ada terdengar, seorang guru di kampung yang lain mampu mengapungkan dirinya.
Bukankah itu sesuatu yang hebat? Maka malanglah kita-kita yang semakin berkulat di sini." Keluh murid yang pertama bersuara tadi.

Allah Maha Besar, perbualan itu sebenarnya sampai ke pendengaran guru mereka. Peribadi yang mulia, kesabaran yang tinggi menghiasi diri si guru itu. Rungutan dan sungutan yang dihamburkan oleh murid-muridnya tetap diterima dengan berlapang dada. Walaubagaimanapun, dia tetap akan memberikan pengajaran berguna untuk anak-anak didiknya, dalam pengajian yang seterusnya nanti.

Kelas pengajian sedang berlangsung. Ulama tua itu sedang khusyuk menyampaikan ilmu yang berkaitan untuk bekalan anak muridnya. Ketika itu, reaksi murid-muridnya tidak begitu memberangsangkan. Nampak seperti mendengar, hakikatnya fikiran mereka melayang. Ilmu yang disampaikan adakah diterima sebaiknya, itu tidak pasti. Ada juga yang terlebih biadab dengan selamba melakukan hal masing-masing. Yang pasti, fikiran mereka lebih tertumpu kepada ingin melihat keajaiban yang boleh memikat hati mereka.

Ketika si guru yang berhati mulia itu menulis di papan tulis, beberapa detik kemudian, dia sengaja melepaskan kapur yang dipegangnya. Ajaib! Kapur itu bergerak dengan sendirinya dan menghabiskan ayat-ayat yang sepatutnya ditulis oleh si guru tadi. Hasilnya, murid-murid itu terlopong dan terpesona dengan perkara aneh yang mereka lihat.

"Tak ku sangka. Rupanya guru kita ini punya karamah tersendiri!" Bisik seorang murid kepada kawannya. Rakan itu pula mengangguk sambil mulutnya masih ternganga.

Untuk beberapa detik, ketika semua anak didik ulama tua itu masih dalam keterpesonaan dan kekaguman menyaksikan keajaiban yang dilakukan oleh guru mereka, dan pada waktu itulah....

Papppppp!!!!!!

Papan tulis ditepuk dengan kuat. Kapur itu terhenti penulisannya, jatuh dan patah. para murid pula terkejut yang amat, tidak kurang yang sedikit melatah. Lalu dengan tegas dan lantang si guru yang penuh ilmu berkata;

"Betapa aku kasihan dan hairan melihat keadaan kamu semua. Hanya kerana pergerakan kapur yang beberapa saat itu sahaja telah menaikkan rasa kagum kamu sampai ke langit! Bagaimana pula dengan diriku yang bertahan lebih 40 tahun telah menulis di papan sebegini?" Guru tua itu memandang dalam-dalam setiap muridnya.

"Apakah yang ada dalam fikiran kamu? Apa penilaian kamu terhadap gurumu? Dan apa yang ada di hati setiap kamu ketika menuntut ilmu?"

Ulama itu meninggalkan murid-muridnya yang sedang menunduk malu dengan tiga persoalan itu...



*Pengajaran Cerita:
Istiqamah itu, pada hakikatnya lebih hebat daripada karamah. Allah sangat mencintakan amalan yang istiqamah sekalipun sedikit. Orang yang istiqamah, lebih terjamin imannya daripada orang yang memperoleh karamah. Sejarah mencatatkan betapa ramai orang yang pernah diberikan karamah telah tersesat kerana iman dan amal yang tidak istiqamah.....

Wallahu'alam...

Allahumma
jammilna bil'afiyati wassalamah
wahaqqiqna bittaqwa wal istiqamah.
wa'aizna min mujibati nadamah
fil hal wal ma'al
innakas sami'ud dua' ... :)
6 MAC 2010

assalamualaikum. fuh da lame xbukak. so ingat nak isi la cket. hehe (^_^)

Hari ni mmg seronok. Sekian lama x b'jumpa akhirnya b'temu kembali dgn izin Allah. Aku b'sua kembali rakan2 sekelasku, Ezmir, Fidaey, Hatta, Juddin & Amir. Walaupun x ramai sprt yg d'harapkn tp rasa seronok r dpat jmpe dorg. Asalnya berjumpa untuk berbincang utk reniun akan datang tapi lain yang dilakukan. Sikit pun tidak sentuh pasal reniun.

Tapi oada la juga aktiviti dilakukan. Tengok wayang, men snooker, makan at KFC, n jalan2 sambil usha-mengusha barang yg dijual. (xingat ag ape dibuat). tp xthula kenape mse yg panjang ini tidak diisikan dgn niat yg sebenar. bler chating semangat itu la ini la tp bler da bersua lgsg lpe. pas 2 bley kate "xpe kite msg2 je". ak rase bek xyah jmpe. tp nk wat cmner inila dikatakan takdr.

Nak ceritakan kt cnie yg syok nye waktu balik. ak lihat sepasang 'COUPLE' yg sungguh pelik n klaka. seorang lelaki yg memaakai kopiah n temannya xbertudung malah mendedahkan dada. em ok la ak "husnu dzon". Mungkin beliau cbe berdakwah. tp adakah caranya btol dengan saling berpegang2an dan membawa teman itu ke hulu ke hiir? aduyai masalah! memalukan. org islam sendiri memandang serong. apatah lg org bkan islam. MALU! (sila la bincangkan masalah yg terkini ini.

seterusnya sampai ke bangi ktm sudah 'kosong'. yg tggl 4 5 6 org. fuh ak ape ag ak pun terus je baring.haha mmg bes. ak pun start tido sambil bkak lagu kuat2. layan la. sampai je kt nilai ak tsedar. ak ingat ak sorg je wat perangai sedemikian rupanya ramai yg menjadi pengikutku.ahaks. thats mean 4 org duk baring gk. ape ag ak pun teruskan tido.

sampai je seremban tibe2 langkahku bergerak terus ke terminal. ak ikut jalan raya. sblom sampai ke terminal ak lepak jap kat datarn. fuh bes r layan dak2 ni men skate. ikut kb ati nak je join. kire 1st time la tengok suasane dataran 2 malam2. ak ingat dak remaja je selalu lepak rupanya org tue2 pun ade ngn bwak famili. bes tengok dak2 kecik men keta control/berlari2/gelak ketawa n so on. teringat zaman kecik2 dulu. alangkah indah masa bley diundur. (merepek)

pas 2 da bosan pg la terminal. ak ingat bkak ag rupanya da berkunci. hampeh. tengok bas pun da xde. ak pun amik je la teksi. ade sorg uncle ni uncle subra,india. die yg pandu ak. fuh besla nek kete ngan die. mmg sporting. 1 dalam 100. , xmacam pemandu teksi kt sunway. name org melayu tp bongkak sombong.nak amik mahal2 je. cmner nak maju. pas 2 salah kn bangsa lain mengawal ekonomi negare/nek kepale. fcuk r. sedar la wahai melayu.diri sendiri xbtol. tp uncle ni mmg peramah. ak ske care die. jarang ak tengok india cmni. tp yg ak plg klaka die sempat bg SALAM waktu nak chow. haha. ak hanya tersenyum. semoga die mendapat hidayah dr Allah.

n waktu ak balik mak ak menyuapkan ku makan(nasi berlauk).maklumla anak mak. sangat selera, cume yg xtahan sambil disuap sambil dileter. dengar je la. hakikatnya nasihat parent sungguh bermakna. pas 2 ak layan fb kejap n skg ak pun sudah mengantuk. bye. wasalam

Mafhum

Sabda Rasulullah s.a.w. dari Anas r.a. maksudnya: “Dari keimanan itu terpancarnya hal-hal kebaikan” (Riwayat Bukhari)

__________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Aku belum pernahmelihat sesuatu permandangan yang lebih mengerikan dan lebih menakutkan daripada pemandangan alam kubur“ (Riwayat Tarmizi)

__________________

Dari Abdullah Ibnu Mas’ud r.a Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Baragsiapa yang bertakziah kepada orang yang tertimpa musibah, maka ia mendapat pahala seperti yang diperolehinya“ (Riwayat Tarmizi, Ibnu Majah & Hakim)

___________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Sesungguhnya Allah menerima taubat seseorang hamba sebelum nyawanya sampai di kerongkong” (Riwayat Tarmizi, Ahmad & Hakim)

___________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Orang yang paling ku utamakan kelak di hari kiamat ialah orang yang paling banyak berselawat kepadaku” (Riwayat Tarmizi & Ibnu Hibban)

_______________________

Dari Abdullah bin Amru Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Sesungguhnya Allah membenci mereka yang berlagak fasih dalam berkata-kata, yang mempermainkan lidahnya bagaikan lembu memainkan lidah“ (Riwayat Abu Daud & Tarmizi)

________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Orang yang paling berbahagia di hari kiamat kelak kerana mendapat syafaatku ialah orang yang mengucapkan kalimah Laa ilaaha illallah dengan ikhlas dari lubuk hatinya atau dari dalam jiwanya”(Riwayat Bukhari)

____________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Cinta terhadap dunia adalah sumber segala dosa” (Petikan kitab Imam Ghazali)

_________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Barangsiapa yang semakin bertambahilmunya tetapi tidak bertambah hidayahnya, maka dia semakin jauh dari Allah“ (Petikan Kitab Imam Ghazali)

_________________________

Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Dengki (hasad) itu dapat merosakkan segala kebaikan sebagaimana api dapat menghanguskan kayu-kayan“ (Petikan kitab Imam Ghazali)

_____________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Yang paling beratmenerima seksaan di hari kiamat ialah orang alim yang ilmunya tiada bermanfaat“ (Petikan Kitab Imam Ghazali)

____________________________

Sabda Rasulullah s.a.w. dari Umar r.a. maksudnya: “Semua amal perbuatan itu adalah berpunca dari niat dan bagi setiap orang itu adalah menurut apa yang diniatkan” (Riwayat Bukhari)

___________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda, maksudnya: “Orang yangmemulakan memberi salam adalah terlepas dari sifat sombong dan takabbur“ (Riwayat Al-Baihaqi & Al-Khatib)

___________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Seseorang di antara kamu pasti diperkenankan (doanya) selagi dia tidak terburu-buru dengan mengatakan “Aku telah berdoa tetapi belum juga dimakbulkan”

(Riwayat Arba’ah)