Iklan

assalamualaikum... buat para tetamu ya... mungkin ada ada yg ingin mengiklankan blog masing2 atau ad yang ingin saya bantu akan busnessnya... jadi saya sediakan ruangan ini untuk kalian bisa memanfaatkannya.. jadi untuk sebarang pengiklanan boleh diajukan di emel ini han_nafi1992@yahoo.com .
iluvislam
Portal BALADI
There was an error in this gadget

Followers

6 MAC 2010

assalamualaikum. fuh da lame xbukak. so ingat nak isi la cket. hehe (^_^)

Hari ni mmg seronok. Sekian lama x b'jumpa akhirnya b'temu kembali dgn izin Allah. Aku b'sua kembali rakan2 sekelasku, Ezmir, Fidaey, Hatta, Juddin & Amir. Walaupun x ramai sprt yg d'harapkn tp rasa seronok r dpat jmpe dorg. Asalnya berjumpa untuk berbincang utk reniun akan datang tapi lain yang dilakukan. Sikit pun tidak sentuh pasal reniun.

Tapi oada la juga aktiviti dilakukan. Tengok wayang, men snooker, makan at KFC, n jalan2 sambil usha-mengusha barang yg dijual. (xingat ag ape dibuat). tp xthula kenape mse yg panjang ini tidak diisikan dgn niat yg sebenar. bler chating semangat itu la ini la tp bler da bersua lgsg lpe. pas 2 bley kate "xpe kite msg2 je". ak rase bek xyah jmpe. tp nk wat cmner inila dikatakan takdr.

Nak ceritakan kt cnie yg syok nye waktu balik. ak lihat sepasang 'COUPLE' yg sungguh pelik n klaka. seorang lelaki yg memaakai kopiah n temannya xbertudung malah mendedahkan dada. em ok la ak "husnu dzon". Mungkin beliau cbe berdakwah. tp adakah caranya btol dengan saling berpegang2an dan membawa teman itu ke hulu ke hiir? aduyai masalah! memalukan. org islam sendiri memandang serong. apatah lg org bkan islam. MALU! (sila la bincangkan masalah yg terkini ini.

seterusnya sampai ke bangi ktm sudah 'kosong'. yg tggl 4 5 6 org. fuh ak ape ag ak pun terus je baring.haha mmg bes. ak pun start tido sambil bkak lagu kuat2. layan la. sampai je kt nilai ak tsedar. ak ingat ak sorg je wat perangai sedemikian rupanya ramai yg menjadi pengikutku.ahaks. thats mean 4 org duk baring gk. ape ag ak pun teruskan tido.

sampai je seremban tibe2 langkahku bergerak terus ke terminal. ak ikut jalan raya. sblom sampai ke terminal ak lepak jap kat datarn. fuh bes r layan dak2 ni men skate. ikut kb ati nak je join. kire 1st time la tengok suasane dataran 2 malam2. ak ingat dak remaja je selalu lepak rupanya org tue2 pun ade ngn bwak famili. bes tengok dak2 kecik men keta control/berlari2/gelak ketawa n so on. teringat zaman kecik2 dulu. alangkah indah masa bley diundur. (merepek)

pas 2 da bosan pg la terminal. ak ingat bkak ag rupanya da berkunci. hampeh. tengok bas pun da xde. ak pun amik je la teksi. ade sorg uncle ni uncle subra,india. die yg pandu ak. fuh besla nek kete ngan die. mmg sporting. 1 dalam 100. , xmacam pemandu teksi kt sunway. name org melayu tp bongkak sombong.nak amik mahal2 je. cmner nak maju. pas 2 salah kn bangsa lain mengawal ekonomi negare/nek kepale. fcuk r. sedar la wahai melayu.diri sendiri xbtol. tp uncle ni mmg peramah. ak ske care die. jarang ak tengok india cmni. tp yg ak plg klaka die sempat bg SALAM waktu nak chow. haha. ak hanya tersenyum. semoga die mendapat hidayah dr Allah.

n waktu ak balik mak ak menyuapkan ku makan(nasi berlauk).maklumla anak mak. sangat selera, cume yg xtahan sambil disuap sambil dileter. dengar je la. hakikatnya nasihat parent sungguh bermakna. pas 2 ak layan fb kejap n skg ak pun sudah mengantuk. bye. wasalam

No comments:

Post a Comment

Mafhum

Sabda Rasulullah s.a.w. dari Anas r.a. maksudnya: “Dari keimanan itu terpancarnya hal-hal kebaikan” (Riwayat Bukhari)

__________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Aku belum pernahmelihat sesuatu permandangan yang lebih mengerikan dan lebih menakutkan daripada pemandangan alam kubur“ (Riwayat Tarmizi)

__________________

Dari Abdullah Ibnu Mas’ud r.a Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Baragsiapa yang bertakziah kepada orang yang tertimpa musibah, maka ia mendapat pahala seperti yang diperolehinya“ (Riwayat Tarmizi, Ibnu Majah & Hakim)

___________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Sesungguhnya Allah menerima taubat seseorang hamba sebelum nyawanya sampai di kerongkong” (Riwayat Tarmizi, Ahmad & Hakim)

___________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Orang yang paling ku utamakan kelak di hari kiamat ialah orang yang paling banyak berselawat kepadaku” (Riwayat Tarmizi & Ibnu Hibban)

_______________________

Dari Abdullah bin Amru Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Sesungguhnya Allah membenci mereka yang berlagak fasih dalam berkata-kata, yang mempermainkan lidahnya bagaikan lembu memainkan lidah“ (Riwayat Abu Daud & Tarmizi)

________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Orang yang paling berbahagia di hari kiamat kelak kerana mendapat syafaatku ialah orang yang mengucapkan kalimah Laa ilaaha illallah dengan ikhlas dari lubuk hatinya atau dari dalam jiwanya”(Riwayat Bukhari)

____________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Cinta terhadap dunia adalah sumber segala dosa” (Petikan kitab Imam Ghazali)

_________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Barangsiapa yang semakin bertambahilmunya tetapi tidak bertambah hidayahnya, maka dia semakin jauh dari Allah“ (Petikan Kitab Imam Ghazali)

_________________________

Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Dengki (hasad) itu dapat merosakkan segala kebaikan sebagaimana api dapat menghanguskan kayu-kayan“ (Petikan kitab Imam Ghazali)

_____________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Yang paling beratmenerima seksaan di hari kiamat ialah orang alim yang ilmunya tiada bermanfaat“ (Petikan Kitab Imam Ghazali)

____________________________

Sabda Rasulullah s.a.w. dari Umar r.a. maksudnya: “Semua amal perbuatan itu adalah berpunca dari niat dan bagi setiap orang itu adalah menurut apa yang diniatkan” (Riwayat Bukhari)

___________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda, maksudnya: “Orang yangmemulakan memberi salam adalah terlepas dari sifat sombong dan takabbur“ (Riwayat Al-Baihaqi & Al-Khatib)

___________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Seseorang di antara kamu pasti diperkenankan (doanya) selagi dia tidak terburu-buru dengan mengatakan “Aku telah berdoa tetapi belum juga dimakbulkan”

(Riwayat Arba’ah)