Iklan

assalamualaikum... buat para tetamu ya... mungkin ada ada yg ingin mengiklankan blog masing2 atau ad yang ingin saya bantu akan busnessnya... jadi saya sediakan ruangan ini untuk kalian bisa memanfaatkannya.. jadi untuk sebarang pengiklanan boleh diajukan di emel ini han_nafi1992@yahoo.com .
iluvislam
Portal BALADI
There was an error in this gadget

Followers

persoalan ttg ARAK!!!

عن مالك بن خير الزبادي أن مالك بن سعد التجيبي حدثه أنه سمع ابن عباس يقول: سمعت رسول الله -صلى الله عليه وسلم- يقول:" أتاني جبريل فقال : يا محمد إن الله لعن الخمر ، وعاصرها ، ومعتصرها ، وشاربها، وحاملها ، والمحمولة إليه ، وبائعها ، ومبتاعها ، وساقيها ، ومسقيها
(klik disini)
" Diriwayatkan drp Anas r.a bahawa rasulallah s.a.w telah melaknat sepuluh golongan yg terlibat dengan arak ,orang yg memerah arak,orang yg diminta arak diperah untuknya ,orang yg meminumnya ,orang yg membawanya ,orang yg meminta dibawa arak kepadanya ,orang yg memberi minum arak kepada orang lain ,orang yg menjual arak ,orang yg mendapat hasil drp arak ,orang yg membeli arak ,orang yg meminta dibelikan arak untuknya "

matan dan makna aku amik dr sumber yg blainan... klu rase2 ade kelainan 2 bley tegur... mgkn ad kelainan dr segi sanad ..... yg aku perasan la.... yg pntg hadis ni korg biase dgr ataupun pnah dgr... klu ak salah silakan tegur...


kalau ad mse lbey klik kt link yg ak bg ni... artikle ttg sejarah pengharaman arak dan dalil2 dr al-quran n hadis... maybe ramai yg xtau so jgn la sombong tuk membacanye... xsalah kte mencari serta menambah ilmu... atau rujuk kembali ilmu yg kte pnah tuntut...




so td ak ke kedai... nmpk "kit kat" dlam peti 2... time nk amik nmpk plak tin carlsberg,tiger,heineken bagai... trus x jd amik ...
pas 2 ak jmpe la kt akk counter 2...(org melayu pkai tudung)... "akk ad 'kit kat' x??" (ak xtau npe ak ske kit kat... tp bkn kit kat je... ak mmg ske coklat...hehe:) ) akk 2 pun jawab... "tepi 2..." aku pun amik 'kit kat' luar dr peti ais 2... pas 2 ak ckp ngn akk 2...

aku :akk mintak maaf sy tegur... bley x pas ni pndahkn tin2 2 tmpt len... coz xelokkn..
akk counter : eh jgn ckp kt sye... ckp ngn tauke... akk pnah ckp tp die wt dek je...
aku : oh akk tolongla ckp kn...
akk counter : ok2..

time ak nk blah dr kdai 2 tetibe akk 2 bsuare...
"hbs 2 org tue2 men amik je air dalam 2... yg pakai kopiyah, ketayap lg 2... xde complain pun..."
terus adik ak plak nyahut : dorg 2 jahil!!!
terkejut ak ... ak pun cover... maybe dorg xthu kot. xpela kak... blik dlu...
ak pun chow...kang ilang mood org nk cr 'rezeki'



time memandu 2 tetibe datang plak 'was2'.... (bley x bley...) adeshhh!!! hampeh!!!
tetibe ak confuse dgn hukum membeli air atau makanan se'peti' dgn arak...
tanye kawan,

pendapat pertama kata : TAK BOLEH... coz zat arak sebati ngn air bese 2 ... air 2 da btukar khasiatnye... lbey kurg cm 2 la....
pendapat kedua : BOLEH sebab botol tersebut dsimpan secare tertutup n xde efek ap2...

(wallahualam)

maybe ak jahil bab nii tp aku prefer pendapat pertama sbb "majoriti"... bley lak cmni... tp ak msh mcari jawapan yg tepat... klu bley bdasarkan ayt quran atau hadis atau ijmak ulamak...
so sesape ad jawapan tuk persoalan ni silakan berkongsi ilmu... sekian...


yg pntg ingt 10 golongn yg dilaknat Allah yg terlibat ngn arak...

1.Pemerah Arak
2. Orang yang meminta diperahkan arak untuknya
3. peminum arak
4. pembawa arak
5. orang yang memintadibawakan arak untuknya
6. memberi minuman arak pada orang lain
7. penjual arak
8. orang yang membeli arak
9. orang yg meminta dibelikan arak untuknya...

dan msh ramai org melayu yg berstatuskn ISLAM tidak thu akan jenis2 n dosa2 ttgnya...ataupun wat2 xtau... wallahualam..

No comments:

Post a Comment

Mafhum

Sabda Rasulullah s.a.w. dari Anas r.a. maksudnya: “Dari keimanan itu terpancarnya hal-hal kebaikan” (Riwayat Bukhari)

__________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Aku belum pernahmelihat sesuatu permandangan yang lebih mengerikan dan lebih menakutkan daripada pemandangan alam kubur“ (Riwayat Tarmizi)

__________________

Dari Abdullah Ibnu Mas’ud r.a Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Baragsiapa yang bertakziah kepada orang yang tertimpa musibah, maka ia mendapat pahala seperti yang diperolehinya“ (Riwayat Tarmizi, Ibnu Majah & Hakim)

___________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Sesungguhnya Allah menerima taubat seseorang hamba sebelum nyawanya sampai di kerongkong” (Riwayat Tarmizi, Ahmad & Hakim)

___________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Orang yang paling ku utamakan kelak di hari kiamat ialah orang yang paling banyak berselawat kepadaku” (Riwayat Tarmizi & Ibnu Hibban)

_______________________

Dari Abdullah bin Amru Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Sesungguhnya Allah membenci mereka yang berlagak fasih dalam berkata-kata, yang mempermainkan lidahnya bagaikan lembu memainkan lidah“ (Riwayat Abu Daud & Tarmizi)

________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Orang yang paling berbahagia di hari kiamat kelak kerana mendapat syafaatku ialah orang yang mengucapkan kalimah Laa ilaaha illallah dengan ikhlas dari lubuk hatinya atau dari dalam jiwanya”(Riwayat Bukhari)

____________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Cinta terhadap dunia adalah sumber segala dosa” (Petikan kitab Imam Ghazali)

_________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Barangsiapa yang semakin bertambahilmunya tetapi tidak bertambah hidayahnya, maka dia semakin jauh dari Allah“ (Petikan Kitab Imam Ghazali)

_________________________

Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Dengki (hasad) itu dapat merosakkan segala kebaikan sebagaimana api dapat menghanguskan kayu-kayan“ (Petikan kitab Imam Ghazali)

_____________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Yang paling beratmenerima seksaan di hari kiamat ialah orang alim yang ilmunya tiada bermanfaat“ (Petikan Kitab Imam Ghazali)

____________________________

Sabda Rasulullah s.a.w. dari Umar r.a. maksudnya: “Semua amal perbuatan itu adalah berpunca dari niat dan bagi setiap orang itu adalah menurut apa yang diniatkan” (Riwayat Bukhari)

___________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda, maksudnya: “Orang yangmemulakan memberi salam adalah terlepas dari sifat sombong dan takabbur“ (Riwayat Al-Baihaqi & Al-Khatib)

___________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Seseorang di antara kamu pasti diperkenankan (doanya) selagi dia tidak terburu-buru dengan mengatakan “Aku telah berdoa tetapi belum juga dimakbulkan”

(Riwayat Arba’ah)