Iklan

assalamualaikum... buat para tetamu ya... mungkin ada ada yg ingin mengiklankan blog masing2 atau ad yang ingin saya bantu akan busnessnya... jadi saya sediakan ruangan ini untuk kalian bisa memanfaatkannya.. jadi untuk sebarang pengiklanan boleh diajukan di emel ini han_nafi1992@yahoo.com .
iluvislam
Portal BALADI
There was an error in this gadget

Followers

Kisah Kau dan Aku...

Ketika seekor anjing berpusing mengelilingi sebuah perigi dan hampir mati kerana dahaga, seorang pelacur daripada suku Bani Israil melihatnya. Lalu dia menanggalkan kasutnya dan memberi anjing tersebut minum dengannya. Maka Allah mengampunkan dia kerana perbuatannya itu.

[Shahih al-Bukhari – no:3467]

aku copy hadith ni dr : http://kami-sayang-kucing.blogspot.com/2010/07/kerana-seekor-anjing-pelacur-masuk.html ... silakan membaca artiklenya...


hari 2 aku menonton sebuah drama di astro oasis, tapi tak ingak apa tajuknya. btw ia mengisahkan seorang pelacur yang ingin bertaubat tapi dia merasakan setiap perbuatannya telah dilaknat Allah dan dia rasa taubatnya tak akan diterima Allah. dan dia hanya berpasrah untuk terus melakukan perbuatan melacur itu sehingga menjadi ibu ayam... dan suatu hari seorang gadis telah datang kepadanya dan cuba mengubah wanita itu serta memberi keyakinan terhadap perempuan tersebut untuk kembali ke jalan yang benar dan bertaubat. dan akhirnya segala rahsia terbongkar...wanita itu insaf kot.


ketahuilah bahawa Allah maha pengasih dan penyayang.. kita sering baca bismillah. tapi kadang-kadang kita tidak sedar apa maksud kalimah itu sedangkan kita tahu maknanya... tidak Allah jadikan sifatnya atau namanya ("al-ghoffur" "at-tawwab" "al-afw") jika dia tidak suruh hamba-hambanya sendiri memohon keampunan dariNYA serta bertaubat. sesungguhnya Allah suka pada hambanya yang selalu memohon keampunan dari NYA walaupun hambaNya tidak membuat kesilapan...itu menunjukkan/mengingatkan kita tentang taraf ataupun maqam hamba dan PENCIPTAnya... jadi takutlah untuk membuat dosa tetapi beranikan diri untuk memohon keampunan. dosa-dosa dahulu bukanlah satu alasan untuk kita terus melakukan maksiat dan menambah lagi dosa...(wallahualam) sila kaji kisah atau hadis di atas...


sebenarnya aku teringat suatu perbualan rakan-rakan aku... mungkin ni perbualan "orang besar" kot. maaf kalau ada unsur-unsur tak sedap dibaca dan didengari. ianya tak adalah asli perbualan asli... semestinya di edit.

rakan pertama : alhamdulillah aku dah dapat membantu 3 orang pelacur kembali ke pangkal jalan.

rakan kedua : Oh. sekarang diorang semua kat mana?

rakan pertama : kat ......... (tempat orang bertaubat maybe)

rakan ketiga : (dia menanyakan rakan kedua) akhi, kalau kau la kan, nak tak kahwin dengan pelacur tu.

rakan kedua : fuh! kompem tak nak. siapa nak benda kotor. aku nak yang fresh je. tak dapat nikmat la malam pertama

rakan ketiga : aku pun sama.

rakan pertama : walaupun dah bertaubat pun?

rakan kedua : a'ah.

rakan pertama : baiklah. cuba korang bayangkan. korang minat kat seorang wanita. korang amat yakin yang peribadi dia sangat cantik, baek dan solehah berdasarkan penampilan dia, pakaian mereka tanpa menyelidik apa2. tiba-tiba malam pertama korang, korang tak dapat nikmat yang korang impikan. apa perasaan korang.?

rakan kedua : malam itu juga aku ceraikan.

rakan pertama : takkan kau sanggup wat macam tu? sedangkan dia tak buat salah apa pun dengan kau?

lepas tu aku tak ingat apa yg diperdebatkan lagi...



rasa-rasanya apa motif aku?


kadang-kadang Allah memberikan kita suatu yang negatif untuk kita fikirkan dan menyelesaikannya secara positif...dengan kata lain, setiap yang berlaku ada hikmahnya. dan kita perlu selalu pohon keampunan, taubat, pertolongan, dan segalanya hanya dari Allah. sesungguhnya Allah telah menjanjikan macam-macam nikmat kepada hamba-hambanya. dengan syarat kau mengakui kau hamba dan AKU tuhanmu. dan kau berusaha mendapatkannya dengan tekun dan sabar.... ان الله لا يخلف الميعاد

tapi macam mana pula dengan orang kafir??dorang boleh je dapat apa yang dorang mahu tanpa beriman?

ketahuilah dunia hanya sementara... dan aku petik hadis nabi secara mafhum "dunia adalah syurga bagi orang kafir dan penjara orang islam." berusahalah mendapat kejayaan untuk mendapat kehidupan yang kekal abadi...

firman Allah :

الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ
وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ أُوْلَئِكَ مُبَرَّؤُونَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ

(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.


Vile women are for vile men , and vile men for vile women . Good women are for good men , and good men for good women ; such are innocent of that which people say : For them is pardon and a bountiful provision .

berusahalah mendapat bidadari di syurga...
jika mahukan yang baik. jadilah yang terbaik...



No comments:

Post a Comment

Mafhum

Sabda Rasulullah s.a.w. dari Anas r.a. maksudnya: “Dari keimanan itu terpancarnya hal-hal kebaikan” (Riwayat Bukhari)

__________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Aku belum pernahmelihat sesuatu permandangan yang lebih mengerikan dan lebih menakutkan daripada pemandangan alam kubur“ (Riwayat Tarmizi)

__________________

Dari Abdullah Ibnu Mas’ud r.a Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Baragsiapa yang bertakziah kepada orang yang tertimpa musibah, maka ia mendapat pahala seperti yang diperolehinya“ (Riwayat Tarmizi, Ibnu Majah & Hakim)

___________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Sesungguhnya Allah menerima taubat seseorang hamba sebelum nyawanya sampai di kerongkong” (Riwayat Tarmizi, Ahmad & Hakim)

___________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Orang yang paling ku utamakan kelak di hari kiamat ialah orang yang paling banyak berselawat kepadaku” (Riwayat Tarmizi & Ibnu Hibban)

_______________________

Dari Abdullah bin Amru Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Sesungguhnya Allah membenci mereka yang berlagak fasih dalam berkata-kata, yang mempermainkan lidahnya bagaikan lembu memainkan lidah“ (Riwayat Abu Daud & Tarmizi)

________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Orang yang paling berbahagia di hari kiamat kelak kerana mendapat syafaatku ialah orang yang mengucapkan kalimah Laa ilaaha illallah dengan ikhlas dari lubuk hatinya atau dari dalam jiwanya”(Riwayat Bukhari)

____________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Cinta terhadap dunia adalah sumber segala dosa” (Petikan kitab Imam Ghazali)

_________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Barangsiapa yang semakin bertambahilmunya tetapi tidak bertambah hidayahnya, maka dia semakin jauh dari Allah“ (Petikan Kitab Imam Ghazali)

_________________________

Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Dengki (hasad) itu dapat merosakkan segala kebaikan sebagaimana api dapat menghanguskan kayu-kayan“ (Petikan kitab Imam Ghazali)

_____________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Yang paling beratmenerima seksaan di hari kiamat ialah orang alim yang ilmunya tiada bermanfaat“ (Petikan Kitab Imam Ghazali)

____________________________

Sabda Rasulullah s.a.w. dari Umar r.a. maksudnya: “Semua amal perbuatan itu adalah berpunca dari niat dan bagi setiap orang itu adalah menurut apa yang diniatkan” (Riwayat Bukhari)

___________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda, maksudnya: “Orang yangmemulakan memberi salam adalah terlepas dari sifat sombong dan takabbur“ (Riwayat Al-Baihaqi & Al-Khatib)

___________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Seseorang di antara kamu pasti diperkenankan (doanya) selagi dia tidak terburu-buru dengan mengatakan “Aku telah berdoa tetapi belum juga dimakbulkan”

(Riwayat Arba’ah)