Iklan

assalamualaikum... buat para tetamu ya... mungkin ada ada yg ingin mengiklankan blog masing2 atau ad yang ingin saya bantu akan busnessnya... jadi saya sediakan ruangan ini untuk kalian bisa memanfaatkannya.. jadi untuk sebarang pengiklanan boleh diajukan di emel ini han_nafi1992@yahoo.com .
iluvislam
Portal BALADI
There was an error in this gadget

Followers

Pemandangan dari jejantas midvalley

(click on picture for larger view)
(Gambar asal)

aku suka tengok gambar yang telah diedit oleh aku di bawah ni... juz using paint n photoscape... hakikatnya ak xpandai guna software pengeditan yang lain yang lg advance
seperti photoshop, lightroom n sebagainya... so juz try n error...
dekat 30 minit gak ak siapkan gambar ni walaupun ia hanya ambil 5minit bagi yg pro...
buat masa ni aku malas nak belajar tuk mengedit gambar coz nk mahirkan dahulu ilmu camera...
bak kate seorang bro ni ... 'kte photographer bkan designer'...
xsalah belajar 2 in 1 tp bg org yg slow cm aku ni elok blajar satu2...
pepatah melayu : biar lambat asal selamat...
biar cm kura2 pun, asal berjaya kelak... jgn jd seperti arnab... walaupun hebat tp sikap sombong dan takbbur akirnya kecundang...hehe (dongeng melayu)

(click on picture for larger view)
after using paint & photoscape

mule2 ak cme nk tukar tulisan signboard je n crop cket... then tah cmner bley maen tekan2 dalam photoscape 2 terhasil la gambar seperti ini... bnyk2 ak cbe... ni la yg teramat puas hati...

ok mesti ad yg tertanye2 ape itu "SAQAR dan DARUSSALAM" ??? yg dah thu 2 xpelah... ak tabik ngan ilmu korg.... semoga diamalkan... yg TAK TAHU 2 snie ak bgthu...

dua2 ni cm nama org je??? hehe

selalunya kiri adalah perkara2 yg buruk
dan kanan adalah perkara2 yg baik.

contoh : kalau makan kita guna tangan apa? dan kalau kiri pula untuk apa?

n lagi satu : setiap amalan baik di tulis di belah mana??? dan setiap amalan buruk ditulis belah mana???
(xthu??? tanya malaikat raqib n atid)

pada mulanya aku ingin letak syurga dan neraka tp cm xbes...
pas 2 englishkan heaven n hell.. xbes gak
pas 2 arabkan... jannah n nar... pun xbes... kang ad orang perasan...
tetibe dtg idea firdaus n wail... (antara nama syurga dan neraka)... xbes gak
em xla mksd ak xbes 2 ak menafikannya tetapi ingin mencari kesesuaian...
last2 ak search kt google nama2 syurga dan neraka...

pengisiannya;
nama-nama syurga ialah :-
Syurga Firdaus
Syurga 'Adn
Syurga Na'iim
Syurga Na'wa
Syurga Darussalaam
Syurga Daarul Muaqaamah
Syurga Al-Muqqamul Amin
Syurga Khuldi

nama-nama neraka adalah :-
Neraka Jahannam
Neraka Jahiim
Neraka Hawiyah
Neraka Wail
Neraka Sa'iir
Neraka Ladhaa
Neraka Saqar
Neraka Hutomah

jadi aku amik lah nama syurga dan neraka ini untuk dipaparkan...
Darussalam dan Saqar
so harap korg faham ape motif,tujuan,n niat aku wat gambar ini...
aku ambil firman Allah dalam surah al-baqarah (81-82)

بلى من كسب سيئة وأحاطت به خطيئته فأولئك أصحاب النار هم فيها خالدون

(Bukan demikian), yang benar: barangsiapa berbuat dosa dan ia telah diliputi oleh dosanya, mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya.

والذين آمنوا وعملوا الصالحات أولئك أصحاب الجنة هم فيها خالدون

Dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh, mereka itu penghuni syurga; mereka kekal di dalamnya.


so,jadilah insan yg beriman serta soleh... pasti syurga menanti anda....

dan hati2 memilih nama anak... kang ada yg letak saqar... ahmad saqar... bunyi cam bes tapi xtahu apa maksudnya...

em masalah letak nama anak ni... ramai orang melayu kite ni main letak je nama anak tanpa kenal erti...ada 2 hasyafah la bagai... ari tu jumpa sorang anak member ayah aku... mohd naif nasyrik... sape pandai arab terjemahkanlah... macam2... nasib xletak nasyrik billah...pergh sedih dan kesian mendengarnya... janganlah sekali2 letak nama anak gtu...nauzubillah... belilah buku nama2 indah klu xthu bahasa arab.... bpe sen je pun... susah sgt letak je nama ahmad hanafi... :)
wallahualam...

No comments:

Post a Comment

Mafhum

Sabda Rasulullah s.a.w. dari Anas r.a. maksudnya: “Dari keimanan itu terpancarnya hal-hal kebaikan” (Riwayat Bukhari)

__________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Aku belum pernahmelihat sesuatu permandangan yang lebih mengerikan dan lebih menakutkan daripada pemandangan alam kubur“ (Riwayat Tarmizi)

__________________

Dari Abdullah Ibnu Mas’ud r.a Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Baragsiapa yang bertakziah kepada orang yang tertimpa musibah, maka ia mendapat pahala seperti yang diperolehinya“ (Riwayat Tarmizi, Ibnu Majah & Hakim)

___________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Sesungguhnya Allah menerima taubat seseorang hamba sebelum nyawanya sampai di kerongkong” (Riwayat Tarmizi, Ahmad & Hakim)

___________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Orang yang paling ku utamakan kelak di hari kiamat ialah orang yang paling banyak berselawat kepadaku” (Riwayat Tarmizi & Ibnu Hibban)

_______________________

Dari Abdullah bin Amru Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Sesungguhnya Allah membenci mereka yang berlagak fasih dalam berkata-kata, yang mempermainkan lidahnya bagaikan lembu memainkan lidah“ (Riwayat Abu Daud & Tarmizi)

________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Orang yang paling berbahagia di hari kiamat kelak kerana mendapat syafaatku ialah orang yang mengucapkan kalimah Laa ilaaha illallah dengan ikhlas dari lubuk hatinya atau dari dalam jiwanya”(Riwayat Bukhari)

____________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Cinta terhadap dunia adalah sumber segala dosa” (Petikan kitab Imam Ghazali)

_________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Barangsiapa yang semakin bertambahilmunya tetapi tidak bertambah hidayahnya, maka dia semakin jauh dari Allah“ (Petikan Kitab Imam Ghazali)

_________________________

Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Dengki (hasad) itu dapat merosakkan segala kebaikan sebagaimana api dapat menghanguskan kayu-kayan“ (Petikan kitab Imam Ghazali)

_____________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Yang paling beratmenerima seksaan di hari kiamat ialah orang alim yang ilmunya tiada bermanfaat“ (Petikan Kitab Imam Ghazali)

____________________________

Sabda Rasulullah s.a.w. dari Umar r.a. maksudnya: “Semua amal perbuatan itu adalah berpunca dari niat dan bagi setiap orang itu adalah menurut apa yang diniatkan” (Riwayat Bukhari)

___________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda, maksudnya: “Orang yangmemulakan memberi salam adalah terlepas dari sifat sombong dan takabbur“ (Riwayat Al-Baihaqi & Al-Khatib)

___________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Seseorang di antara kamu pasti diperkenankan (doanya) selagi dia tidak terburu-buru dengan mengatakan “Aku telah berdoa tetapi belum juga dimakbulkan”

(Riwayat Arba’ah)