Iklan

assalamualaikum... buat para tetamu ya... mungkin ada ada yg ingin mengiklankan blog masing2 atau ad yang ingin saya bantu akan busnessnya... jadi saya sediakan ruangan ini untuk kalian bisa memanfaatkannya.. jadi untuk sebarang pengiklanan boleh diajukan di emel ini han_nafi1992@yahoo.com .
iluvislam
Portal BALADI
There was an error in this gadget

Followers

Cahaya Dalam Kegelapan...

Episod 1

Tarikh : 9 Januari 2011
Masa : 12:30a.m
Tempat : Bilik Gelap

Setiap hari asyik pandang lap top n fb... spe xbosan kan???
n org yg waras die akan memikirkan sesuatu untuk dilakukan agar ia memberi manfaat pada dirinya...
apabila seorang anak kecil yg baru pandai berjalan, adakah dia akan fikir untuk berjalan sahaja?atau dia akan cuba untuk berlari sekali seperti teman2 yg lain? walaupun dia tahu dia akan tersungkur dan xsame dengan org yg telah expert dalam bjalan kaki dan boleh berlari...
namun adakah usaha itu akan gagal selamanya...???
dan adakah tanggapan "dia akan tersungkur" itu menjadi penghalang baginya menemui kejayaan..???
semuanya telah dijawab oleh diri anda sendiri... itulah lumrah kehidupan... betul ke??? bantai je ni...
hakikatnya dimana ada kemahuan disitu ada jalan... hendak seribu daya, tidak hendak seribu dalih... dan usaha adalah tangga kejayaan... insyaAllah...

(click on picture for larger view)

قوله تعالى: (( اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ )) البقرة:257

Allah Pelindung orang-orang yangberiman; Dia mengeluarkan mereka darikegelapan (keKAFIRan) kepada cahaya(iman). Dan orang-orang yang KAFIR,pelindung-pelindungnya ialah syaitan, yangmengeluarkan mereka dari cahaya kepadakegelapan (keKAFIRan). Mereka itu adalah penghuni neraka; mereka kekal di dalamnya.

bacalah ayat quran di atas dan hayatilah terjemahannya....
Bukalah tafsir dan teliti akannya... semoga kalian dapat beza yg baik dan buruk... siapa tuhan dan siapa musuh... Allah atau Taghut...?? jika ingin selamat yakinlah kalian pada Allah dan bersangka baiklah padaNya... sesungguhnya Dia Maha pencipta dihiasi dgn nama2 murni Al-Ghaffur, Al-afw,At-Tawwab (wahuwa ala kulli syain qadir)... Dan Allah sgt malu jika hambanya memohon sesuatu darinya dan Dia tidak menunaikannya... Janji Allah itu pasti...!!! yang pentng beriman dan bertakwa... renung2kan dan selamat beramal..
Tazkirah Malam... :)


ok la apa yang hanafi nak cerita sebenarnya ni....??? haha. sebenarnya malam 2 rase laen... puas pikir nape la ari ni (8.1.11) otak dan badan aku rasa len... terasa otak ni jam (boleh sapu kat roti kot...haha)... rupenya satu hari ni aku xkuar rumah langsung... duk teperap je... so malam 2 ak tengok je la pic2 orang... n yg plg menarik n tertarik pic malam hari... dorang men lampu, tulis2 nama... pas 2 yg shoot jalanraya bagai... so datanglah idea tuk buat begitu...

terus ak mencari tripod n lampu kecik.... pinjam sony ericson adek ak je... then da siap kelengkapan semua aku pun adjust setting camera... iso 200 f4 shutter 8 second.. bantai je ni... try n error... so jadilah gambar seperti di atas ni... bnyk2, ak pilih 2 ni... ada senget la bagai... ni pun men2 conteng je ... maybe orang laen kate pic2 begini xde makna tp bg ak ad makna... apa maknanya??? maknanya aku sedang belajar...:)

gambar ni telah 'dimirror' kan...

pas 2 bler tengok2 balik cam xlawa... mmg xlawa pun... ak pun tukarla setting.... is0 100 f22 8 saat.. bantai gak ni.... maka jadilah cahaya yang halus seperti rajah di atas... mule2 "wah cantik gak" maka mulalah aktiviti menconteng... klu perasan gambar atas ni adalah tulisan "ahmad"... sbnarnye ak cbe wat sign singkat... tp adlah roman cket.... :)


sedangkan sign singkat xjd, yg penuh xyah cakaplah... tp cantik gak pe simbol ni...boleh jd design baju... :)

(heartbreaker)

pergh cam pompuan... love2 plak... haha... da ni idea yg ak dapat... xtau nak wat simbol ape da....bnyk2, ni kot yg jadi dan lawa bagi ak...orang kata : dalam hati ada taman... cewah.... SEBENARNYA gmbar ni ingin menceritakan bahawa si pesona sedang dalam kemurungan... ceh poyo...:D sebut je heartbreaker teringat led zeppelin... salah satu tajuk lagu mereka...... layan gak eh ko hanafi led zeppelin... :)



MASA : 6:30 (lepas solat subuh)


pergh nak kata solat subuh la ni.... bukan nak bangga tp alhamdulillah aku dapat menunaikan kewajipabku dsamping dapat berjemaah dgn keluargaku... harap segala amalan yg kita lakukan ikhlas dan diterima Allah... barakallahufikum....
selesai solat, time doa ak teringat aktiviti yg ak bwat sebelom tido... tp ak tertanya2... kenapa semalam ak x terpikir untuk menyalakan nama Allah... ya Allah, kerana keseronokan, aku telah lupa dan alpa bahawa aku adalah hamba Allah.... selesai doa aku terus lari ke bilik lalu menyalakan nama Allah sebelum hari menjadi cerah... ini yg dapat hasilkan... maka sebutla subhanallah.alhamdulillah.lailahaillallah.allahuakbar.... ulanglah beribu kali...



selesai nama Allah ak menunjukkan karyaku pada ibu ku...tatkala bersuara"wah mad cantik.... amad buatlah tulisan khot..." dalam hati ak nape la ak xterpikir.... lagi sekali aku duduk depan kamera sebelum hari beransur cerah dan menghasilkan namaku sendiri...
:AHMAD: yang terpuji :)
tulisannya sejibik seperti tulisanku di atas kertas...

wallahualam :)

No comments:

Post a Comment

Mafhum

Sabda Rasulullah s.a.w. dari Anas r.a. maksudnya: “Dari keimanan itu terpancarnya hal-hal kebaikan” (Riwayat Bukhari)

__________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Aku belum pernahmelihat sesuatu permandangan yang lebih mengerikan dan lebih menakutkan daripada pemandangan alam kubur“ (Riwayat Tarmizi)

__________________

Dari Abdullah Ibnu Mas’ud r.a Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Baragsiapa yang bertakziah kepada orang yang tertimpa musibah, maka ia mendapat pahala seperti yang diperolehinya“ (Riwayat Tarmizi, Ibnu Majah & Hakim)

___________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Sesungguhnya Allah menerima taubat seseorang hamba sebelum nyawanya sampai di kerongkong” (Riwayat Tarmizi, Ahmad & Hakim)

___________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Orang yang paling ku utamakan kelak di hari kiamat ialah orang yang paling banyak berselawat kepadaku” (Riwayat Tarmizi & Ibnu Hibban)

_______________________

Dari Abdullah bin Amru Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Sesungguhnya Allah membenci mereka yang berlagak fasih dalam berkata-kata, yang mempermainkan lidahnya bagaikan lembu memainkan lidah“ (Riwayat Abu Daud & Tarmizi)

________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Orang yang paling berbahagia di hari kiamat kelak kerana mendapat syafaatku ialah orang yang mengucapkan kalimah Laa ilaaha illallah dengan ikhlas dari lubuk hatinya atau dari dalam jiwanya”(Riwayat Bukhari)

____________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Cinta terhadap dunia adalah sumber segala dosa” (Petikan kitab Imam Ghazali)

_________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Barangsiapa yang semakin bertambahilmunya tetapi tidak bertambah hidayahnya, maka dia semakin jauh dari Allah“ (Petikan Kitab Imam Ghazali)

_________________________

Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Dengki (hasad) itu dapat merosakkan segala kebaikan sebagaimana api dapat menghanguskan kayu-kayan“ (Petikan kitab Imam Ghazali)

_____________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Yang paling beratmenerima seksaan di hari kiamat ialah orang alim yang ilmunya tiada bermanfaat“ (Petikan Kitab Imam Ghazali)

____________________________

Sabda Rasulullah s.a.w. dari Umar r.a. maksudnya: “Semua amal perbuatan itu adalah berpunca dari niat dan bagi setiap orang itu adalah menurut apa yang diniatkan” (Riwayat Bukhari)

___________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda, maksudnya: “Orang yangmemulakan memberi salam adalah terlepas dari sifat sombong dan takabbur“ (Riwayat Al-Baihaqi & Al-Khatib)

___________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Seseorang di antara kamu pasti diperkenankan (doanya) selagi dia tidak terburu-buru dengan mengatakan “Aku telah berdoa tetapi belum juga dimakbulkan”

(Riwayat Arba’ah)