Iklan

assalamualaikum... buat para tetamu ya... mungkin ada ada yg ingin mengiklankan blog masing2 atau ad yang ingin saya bantu akan busnessnya... jadi saya sediakan ruangan ini untuk kalian bisa memanfaatkannya.. jadi untuk sebarang pengiklanan boleh diajukan di emel ini han_nafi1992@yahoo.com .
iluvislam
Portal BALADI
There was an error in this gadget

Followers

SOLAT 1


di sebuah masjid yang terletak di bandar kuala lumpur...
cerita seorang remaja dengan pak cik tua selepas solat zohor.

pak cik tua : assalamualaikum .

si pemuda : waalaikumusalam...

(mereka bersalaman..)

pak cik tua : nak kemana?

si pemuda : jalan-jalan kl dengan member.

pak cik tua: baiklah, pak cik nak cakap sikit.

si pemuda : apa die pak cik?

pak cik tua : lain kali kalau nak solat cubalah berpakaian sopan sikit. ni pakai pakaian yang tak sedap mata memandang. kene pula kalau sujud tu nampak seluar kecil.

(cam beselah orang da kene tegur ... kene plak bdak berpendidikan agama.. keluar hujah la)

si pemuda : pak cik , pak cik pernah x dgr hadis :
(إن الله لا ينظر إلى صوركم ولا إلى أجسامكم ولكن ينظر إلى قلوبكم وإلى أعمالكم)

pak cik tua : apa maksudnya?

si pemuda : sesungguhnya Allah tidak melihat wajah penampilan kamu tetapi Allah melihat pada hati dan amalan kamu. tak semesinya orang yang berkopiah berjubah tu bagus. itu luaran dia dalaman kita tak tahu... semua berdasarkan niat... dan kita tak boleh bersangka buruk terhadap seseorang itu... lagipun saya dalam keadaan 'bermusafir' mana nak cari pakaian-pakaian sopan. kalau rumah saya sebelah ni bolehla saya balik sekejap tukar baju. maaf ye pak cik.

(pak cik tua tu pun terdiam dan tidak mampu berkata-kata lagi...si pemuda pun terus beredar)



Jadi apa kesimpulan yang kita dapat dari kisah ini... sebenarnya apa dihujah kan oleh si pemuda boleh dipakai. KOT. bagi aku la kan... tapi jangan terlepas pandang hadis nabi ( Berhubung bersolat dengan memakai pakain yang bergambar ulamak menghukumkannya sebagai makruh kerana Rasulullah SAW melarang berbuat demikian.
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim menjelaskan Rasulullah SAW pernah menyuruh pakaian yang baru sahaja digunakannya untuk bersolat supaya dibawa kepada Abu Jahm dan digantikan dengan pakaian yang bernama Anjabiyah. Ini kerana pakaian itu mengandungi gambar.) wallahualam.

dan ayat quran .:

يَا بَنِي آَدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ

”Hai Anak adam, pakailah pakaianmu yang indah disetiap memasuki masjid.” (QS. Al A’raf : 31)

(tengok tafsir ayat..)

(adab sebelum ilmu)


apa2hal tanya yang lebih pakar... saja nak bercerita. aku pun tak tahu apa aku cuba buat.

try tengok blog2 ni.





No comments:

Post a Comment

Mafhum

Sabda Rasulullah s.a.w. dari Anas r.a. maksudnya: “Dari keimanan itu terpancarnya hal-hal kebaikan” (Riwayat Bukhari)

__________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Aku belum pernahmelihat sesuatu permandangan yang lebih mengerikan dan lebih menakutkan daripada pemandangan alam kubur“ (Riwayat Tarmizi)

__________________

Dari Abdullah Ibnu Mas’ud r.a Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Baragsiapa yang bertakziah kepada orang yang tertimpa musibah, maka ia mendapat pahala seperti yang diperolehinya“ (Riwayat Tarmizi, Ibnu Majah & Hakim)

___________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Sesungguhnya Allah menerima taubat seseorang hamba sebelum nyawanya sampai di kerongkong” (Riwayat Tarmizi, Ahmad & Hakim)

___________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Orang yang paling ku utamakan kelak di hari kiamat ialah orang yang paling banyak berselawat kepadaku” (Riwayat Tarmizi & Ibnu Hibban)

_______________________

Dari Abdullah bin Amru Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Sesungguhnya Allah membenci mereka yang berlagak fasih dalam berkata-kata, yang mempermainkan lidahnya bagaikan lembu memainkan lidah“ (Riwayat Abu Daud & Tarmizi)

________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Orang yang paling berbahagia di hari kiamat kelak kerana mendapat syafaatku ialah orang yang mengucapkan kalimah Laa ilaaha illallah dengan ikhlas dari lubuk hatinya atau dari dalam jiwanya”(Riwayat Bukhari)

____________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Cinta terhadap dunia adalah sumber segala dosa” (Petikan kitab Imam Ghazali)

_________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Barangsiapa yang semakin bertambahilmunya tetapi tidak bertambah hidayahnya, maka dia semakin jauh dari Allah“ (Petikan Kitab Imam Ghazali)

_________________________

Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Dengki (hasad) itu dapat merosakkan segala kebaikan sebagaimana api dapat menghanguskan kayu-kayan“ (Petikan kitab Imam Ghazali)

_____________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Yang paling beratmenerima seksaan di hari kiamat ialah orang alim yang ilmunya tiada bermanfaat“ (Petikan Kitab Imam Ghazali)

____________________________

Sabda Rasulullah s.a.w. dari Umar r.a. maksudnya: “Semua amal perbuatan itu adalah berpunca dari niat dan bagi setiap orang itu adalah menurut apa yang diniatkan” (Riwayat Bukhari)

___________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda, maksudnya: “Orang yangmemulakan memberi salam adalah terlepas dari sifat sombong dan takabbur“ (Riwayat Al-Baihaqi & Al-Khatib)

___________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Seseorang di antara kamu pasti diperkenankan (doanya) selagi dia tidak terburu-buru dengan mengatakan “Aku telah berdoa tetapi belum juga dimakbulkan”

(Riwayat Arba’ah)