Iklan

assalamualaikum... buat para tetamu ya... mungkin ada ada yg ingin mengiklankan blog masing2 atau ad yang ingin saya bantu akan busnessnya... jadi saya sediakan ruangan ini untuk kalian bisa memanfaatkannya.. jadi untuk sebarang pengiklanan boleh diajukan di emel ini han_nafi1992@yahoo.com .
iluvislam
Portal BALADI
There was an error in this gadget

Followers


PERKHEMAHAN 2010

Tempat : Ulu Bendul
Tarikh : 14 - 16 Mac 2010
Hari : Jumaat - Ahad




Perkemahan yg memberi satu pengalaman , pengajaran dan memberi sesuatu yang baru dalam idop ak... xtau nak start cmner bt honestly ak lemah dalam pembikinan pendahuluan...btw ak di arah memandu mercedes c240 compressor demi menjimatkan kos perkemahan dan melancarkan lagi pergerakan....minyak skola support rm50. je ^_^



Perjalanan ke serting - pasoh 2.



kami memulakan perjalanan sebelom solat jumaat. perjalanan dianggarkan sejam setengah.. sampai di satu masjid jamek kami berhenti untuk menunaikan kewajiban. Asal nye perjalanan ni xde kene mengena ngn perkemahan coz perkemahan ke kuala pilah tp npe g serting??? dan mengapa kena menuju ke sana dahulu?? SEBAB....(ayat nak cm kanak2 je) kami perlu mengambil (tunku,tuku,tungku) >>>act ak xtau nme natang 2 tp rasenye cm dapor msak yg pakai mancis....<<< & balang air "arizona" n beberape aset lg. perjalanan agak membosankan coz ak xley bwak laju,, juz 100km/j... 2 pun da kire laju...n prg sebelah ku mmg x ramah mesra...1st kali pertame ak bertemu ngn kilang simen terbesar di asia....ley tahan..siap ad jejantas ke seberang jalan...tp xdapat nk mengamati sgt coz ak sdang memandu.... then g bengkel kete amik barang kt ferrari ust Taufik..ley tahan LUKA kereta 2... dalam perjalan ni adalah sedikit pengajaran. Ketika suatu simpang. 2buah moto yg x menggunakan kaedah yg btol dlam memasuki simpang. demi keselamatan ak bentikan kereta n bg moto2 tsebut jalan. tp sorg ni kebelakang n mempersilakan la ak jalan.. sopan brader 2 walaupun xkena mase n tmpat. ak juz tros msok simpang n mengangkat tgn sbagai terima kaseh...then member sebelah yg slame ni ak respect mengeluarkan suara "hanafi ko xyah angkat tgn..dak2 zaman skg mmg g2..lg2 mat2 moto.." ak pun menyahut "xpe hilmi kte jgn sombong ngn org ". terus terdiam sahabat itu. Kesimpulannya.............(bkan nak kate diri ak ni baek) . waktu nak menuju ke ulu bendul ade la seekor kancil tlah memotong kereta ku.. tp niatku terbatal apabila hilmi menegahku... bengang tengok kancil blumbe ngn nissan.. bt ak troskan pemanduan ku yg mcm siput....


Ulu Bendul

smpai je tapak pkemahn cm bese turun kan barang n susun ape2 yg patut...then solat asar.. pas 2 brula sesi membina khemah... lme gk ak xnek kn khemah. las darjah 6..ak harap kn 2 member ak telor n acap...pas da siap 2 g la bersihkan badan...pas solat maghrib ade 1 ceramah ak xingat nme penceramah tp topik yg dbntangkan mmg membuatkan ak bosan gler...xingat tajuk asas tp cite ttg galakan menuntut di bumi mesir...jujor ak mmg xnak g mesir...tp hasrat ayahanda amat bcanggah...pas solat isyak kami dknal kn dgn seorang mualaf.....


Ustaz Ariffin Ho....

ustaz ni mmg mbuatkan ak teruja... menampakkan segala kelemahan ku.. Die seorang mualaf n die tlah mengislamkan ramai umat manusia dan berjaya mengembalikan umat2 islam yg hampir terkandas...masyaAllah...

apa yg ak dapat dr beliau ialah membina jati diri sebagai seorang muslim.... jujurnya ak mengambil agama amat mudah dgn erti kate laen secare remeh temeh... tp bler ak dgr ceramah ust arifin bru ku sdar betape jahilnya diriku...terok.terok.. tp ntah la masih xberubah kot tp ak still pgg pd 3 perkare yg dsarankan... akhlak.kasih sayang.ikhlas.....lelaki sebagai pemimpin>>>>>>semangat berjuang tuk islam da berkobar2... tp xmseh xmampu laksanakan...(dr dulu ag aku cme bley berkate2 tp xmampu tuk melaksanakan...bler ckap psal pejuangan ak teringat 2org member yg bername dae n rahmat...) terok...

suare yg sempat dirakam....dgr suare je la gmba 2 sje wat sbgai syarat....



gUnung angsi....


(gambar hiasan)

seperti biase setiap kali kte nk wt sesuatu perkara yg berat act dlam riadhah kte perlulah memanaskan badan agar fizikal n mental bisa menerime setiap cabaran yg dtempuh.. begitu juga dlam pembelajaran.. konklusi persedian amat pntg dlam menjayakan sesuatu perkara...so kami dipimpin oleh akhi husaini dlam menyemarakkan sesi memanaskan badan....

(gambar hiasan)

sempat gak sesi bgambar sblom memulakan pendakian sementara menunggu beberapa perkara selesai......ni la wajah2 yg akn berjaya smpai ke puncak.....


(gambar hiasan)

peringkat awal mmg membosankan, kami merasakan seperti tidak mendaki kerana jalan hanya mendatar. antare perbualan itu >>>> "cm ni ke mendaki??naek turun naek turun.." "ntah la jalan je la..." "pi...pi..pi... amik gmba kteorg.." itu je la mampu kami buat..


Disini kami terpaksa behenti untuk menunggu ketibaan rakan2 yg ketinggalan.. so sempat gk men air,,,, fuh air sungai mmmg lazat...ilang penat...


ni tmpt kedua jd pehentian coz menunggu wanita2 yg msih dblakang...hanye kami bertiga yg berendam...kami thu walaupun adpihak bgg...tp nk wt cmner,,,dak nakal... mane nk dgr cakap....asal hepi suda....kami bkan robot utk dcontrol ..

Ape yg aku dapat semase pendakian....???

1st ak berselawat dlam setiap langkahku. Malangnya taim susah n xberdaye brulah diri ni mengingati Allah n zikir menyebut2 nme nye.. satu amalan yg xdsukai Allah. bler senang kte melupakannya bler ssah Dia kte cari... Astaghfirullah....

2nd Pengorbanan seorang sahabat. walaupun impiannya untuk sampai ke puncak tp demi sahabat yg lemah die sggp mengabaikan impian. ak teringat satu kisah pd akhirat. seseorang yg pahala n dosanya seimbang. dan die perlu mencari satu lg pahala. bler mcari2 msg2 mementingkan diri sendiri demi memasuki syurga tp dtg seseorg. " ko amiklah pahala ku. ak thu ia x akn dpat menampung dosaku" maka kedua2 nya msok syurga... subhanallah. pahala bkanlah timbangan tuk msok ke syurga tp rahmat Allah perlu dicari....firman Allah secare mafhum "setiap org (rakan, kawan,sahabat) pd hari pembalasan akan saling bersengketa (salah menyalahkan) ..kecuali org yg bertaqwa...... (farid n azahari)

3rd keyakinan diri. pada mulanye ak mmg putus asa n merasakan sia2 dgn pendakian 2 . tp bler seorg rakan berkata " kita teruskan fi..xgne turun da jauh2 ni" ak pun troskn aje n dr situ ak sdar ak mmg cpat putus asa. xley diduga cket. mesti nak mengalah. tp alhamdulillah ak tetap meneruskan perjalanan walaupun ad part2 ak jalan seorang diri n mmg terbukti dalam merungkai kelemahan ak ak adelah seorang yg hebat(bkan nk bangge diri hanye tuk memotivasi diri) sbb ak adalah org kelima yg smpai sdgkan ape yg ak jangke aku mmg da ktinggalan... (asyraf)

4th tercabar. mule2 ak xkesa dak pompuan mendahului ak. tp bler sorg member ni berlari ak suro die slow n rilek. then die ckap "ak xkn kalah ngn ......."( ak xingat nme dak pompuan 2...).. em knp tetibe ak jd lembik. ap ag dgr kate2 member ak tros nek semangat. xkan kalah ngn dak pompuan kot. malu. ak pun tros blari n mengejar dak2 kt dpan... seronok ad kawan yg sekepale. u jump i jump....(zahid ali)

5th sabar dan tenang. ak ske tengok pendakian seorang sahabat ni. die amat tenang n tidak tergopoh gapah. amat berbeza ngn pendakian ak. walaupun ad sebahagian yg berlari2 tuk cpat ke atas tp pd pjalnnnye ttp tkandas kerane tepakse benti rehat n amik mase tuk troskan. tp ak tengok kt member ni die bjalan tenang je nak xnmpak lgsg die benti. mmg cool . ape yg ley dkaitkan sikap sabar n tenang mendatangkan kejayaan biarpun kte lambat....(umar)

6th (cukup r. ak da bosan.)





No comments:

Post a Comment

Mafhum

Sabda Rasulullah s.a.w. dari Anas r.a. maksudnya: “Dari keimanan itu terpancarnya hal-hal kebaikan” (Riwayat Bukhari)

__________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Aku belum pernahmelihat sesuatu permandangan yang lebih mengerikan dan lebih menakutkan daripada pemandangan alam kubur“ (Riwayat Tarmizi)

__________________

Dari Abdullah Ibnu Mas’ud r.a Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Baragsiapa yang bertakziah kepada orang yang tertimpa musibah, maka ia mendapat pahala seperti yang diperolehinya“ (Riwayat Tarmizi, Ibnu Majah & Hakim)

___________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Sesungguhnya Allah menerima taubat seseorang hamba sebelum nyawanya sampai di kerongkong” (Riwayat Tarmizi, Ahmad & Hakim)

___________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Orang yang paling ku utamakan kelak di hari kiamat ialah orang yang paling banyak berselawat kepadaku” (Riwayat Tarmizi & Ibnu Hibban)

_______________________

Dari Abdullah bin Amru Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Sesungguhnya Allah membenci mereka yang berlagak fasih dalam berkata-kata, yang mempermainkan lidahnya bagaikan lembu memainkan lidah“ (Riwayat Abu Daud & Tarmizi)

________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Orang yang paling berbahagia di hari kiamat kelak kerana mendapat syafaatku ialah orang yang mengucapkan kalimah Laa ilaaha illallah dengan ikhlas dari lubuk hatinya atau dari dalam jiwanya”(Riwayat Bukhari)

____________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Cinta terhadap dunia adalah sumber segala dosa” (Petikan kitab Imam Ghazali)

_________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Barangsiapa yang semakin bertambahilmunya tetapi tidak bertambah hidayahnya, maka dia semakin jauh dari Allah“ (Petikan Kitab Imam Ghazali)

_________________________

Rasulullah s.a.w. bersabdamaksudnya: “Dengki (hasad) itu dapat merosakkan segala kebaikan sebagaimana api dapat menghanguskan kayu-kayan“ (Petikan kitab Imam Ghazali)

_____________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Yang paling beratmenerima seksaan di hari kiamat ialah orang alim yang ilmunya tiada bermanfaat“ (Petikan Kitab Imam Ghazali)

____________________________

Sabda Rasulullah s.a.w. dari Umar r.a. maksudnya: “Semua amal perbuatan itu adalah berpunca dari niat dan bagi setiap orang itu adalah menurut apa yang diniatkan” (Riwayat Bukhari)

___________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda, maksudnya: “Orang yangmemulakan memberi salam adalah terlepas dari sifat sombong dan takabbur“ (Riwayat Al-Baihaqi & Al-Khatib)

___________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Seseorang di antara kamu pasti diperkenankan (doanya) selagi dia tidak terburu-buru dengan mengatakan “Aku telah berdoa tetapi belum juga dimakbulkan”

(Riwayat Arba’ah)